Bibliotekoje pristatyta knyga paaugliams




Kokia sunkia našta gyvenimas prislegia jaunus žmones, kad jie ryžtasi pakelti prieš save ranką? Apie tai pasvarstyti, padiskutuoti pasiūlėme savo gimnazistams, pakvietusios į Panevėžio „Minties“ gimnazijos bibliotekoje vykusį rašytojo Jay Asher knygos paaugliams „Trylika priežasčių kodėl“ pristatymą. Tai knyga labai skaudžia paauglės savižudybės tema.

Pirmiausia gimnazistams pristatėme jiems dar mažai žinomą knygos autorių, jo biografiją. Mokiniai galėjo stebėti filmuotą rašytojo interviu, kuriame jis pasakoja apie sumanymą parašyti šią knygą. Po to buvo apžvelgtas knygos turinys, problemos. Romane pasakojama apie tai, kaip paauglys, vardu Klėjus Džensenas, vieną dieną, grįžęs iš mokyklos, prie namų durų randa keistą siuntinį. Jame septynios garsajuostės su prieš porą savaičių nusižudžiusios klasės draugės įrašais. Juose Hana Beiker atskleidžia trylika priežasčių, dėl kurių ji nusprendė išeiti iš gyvenimo.

Klėjus visą naktį klaidžioja po miestą klausydamasis Hanos pasakojimo. Jis aplanko Hanos minimas vietas, suvokia jos skausmą, jausmus ir visą naktį bando suprasti, kodėl atsidūrė Hanos sąraše. Būtina pabrėžti, kad rašytojas meniškai kuria įtampą, kuri su kiekviena išklausyta kasete vis didėja. Ir labai sunku pasakyti, kieno išgyvenimai (Hanos ar Klėjaus) yra stipresni.

J. Ashero knyga „Trylika priežasčių kodėl“ – pokalbis apie tai, kas gyvenime svarbiausia: apie žmonių tarpusavio santykius, abejingumą. Nagrinėdamas priežastis, atvedusias mokinę Haną iki savižudybės, autorius teigia, jog „...kiekvienam iš mūsų labai svarbu suvokti, kaip mes elgiamės su kitais. Juk niekada negalime žinoti, kas dedasi to žmogaus gyvenime ir ar mūsų poelgis nebus paskutinis lašas jo kančių taurėje“.

Trečioje renginio dalyje buvo aptarta labai aktuali problema – savižudybė. Trumpai apžvelgta statistika, priežastys, išvardyti požymiai, kaip atpažinti,  kad žmogus nori palikti šį pasaulį. Pakalbinta psichologė Asta papasakojo, kokia padėtis yra mūsų gimnazijoje ir paskatino ateiti išsikalbėti, kreiptis pagalbos. Svarbiausia niekuomet nepamiršti, kad net tada, kai atrodo, jog visai nėra su kuo pasikalbėti, iš tiesų tokia galimybė yra. Skaidrėse mokiniai matė informaciją su pagalbos telefonais ir tarnybomis. Pabaigoje pateikėme net penkiasdešimt optimistiškų priežasčių, dėl ko verta gyventi, kurios sukėlė linksmą šurmulį.

Pristatymas buvo ne vien žodinis, bet paįvairintas vaizdo ir garso elementais. Ypač dėmesingai buvo išklausyta mūsų mokinės įgarsinta kasetė su Hanos laišku. Jaukią aplinką kūrė dvyliktokių piešti plakatai. Įspūdingai nupieštas knygos viršelis nedaug skyrėsi nuo tikrojo.

Labai įdomu paskaityti knygos pabaigoje pateiktus autoriaus atsakymus į trylika klausimų apie knygą „Trylika priežasčių kodėl“. Juose autorius sako, kad daug paauglių, perskaitę knygą, Hanos jausmus ir išgyvenimus atpažino kaip savo ir sugebėjo įvardyti jos pačios klaidas, o svarbiausia, nusprendė ieškoti pagalbos, kurios Hana taip ir nesulaukė.

Šią knygą pristatėme 9-11 klasių gimnazistams. Bendravome atskirai su kiekviena klase. Šiek tiek abejojome, ar tokia knyga aktuali devintokams. Tačiau knyga sudomino ne tik juos, bet ir gimnazijos svečius – „Šaltinio“ pagrindinės mokyklos 7 ir 8 klasių mokinius. Jų tarpe buvo jau skaičiusių knygą ir sakė, kad kūrinys labai patiko. Jiems Hanos problemos pasirodė labai rimtos.

„Trylika priežasčių kodėl“ nepaliko abejingų. Ši knyga mokytojoms ir bibliotekininkėms padėjo užmegzti nuoširdžių pokalbių ir diskusijų su mokiniais. Norinčius perskaityti knygą teko surašyti į eilę. Džiaugiamės, kad bibliotekoje turime dvi knygas ir eilė sparčiai juda.

Renginį su 1e klasės gimnazistais stebėjo gimnazijoje atliekanti praktiką Edukologijos universiteto psichologijos specialybės studentė Inga Vitkauskaitė. Ji pateikė mokiniams anketų ir atliko jų apibendrinimą. Išvadose teigiama, kad dauguma apklaustos klasės mokinių susidomėjo šia knyga. Parenkant pristatyti knygą aktualia jaunimui tema, galima laiku pastebėti ir negatyvių reiškinių mokykloje: smurtą, patyčias. Labai sujaudino vieno mokinio parašyta mintis: „Supratau, jog gyventi verta, net jei esi nekenčiamas. Sužinojau keletą priežasčių, dėl ko verta gyventi“. Psichologė pažadėjo pasidomėti tos klasės mokiniais ir suteikti pagalbą. Daugelis mokinių renginio metu sužinojo, kad galima kreiptis į psichologę, jei tau neramu, turi kokių nors rūpesčių ar problemų namuose, su draugais, mokykloje.

Renginys pavyko, mokiniai susidomėjo knyga. Keletas iš jų tikrai perskaitys knygą. Paliesta aktuali savižudybių jaunimo tarpe tema. Tokio tikslo ir buvo siekiama.

Dalia Pūkienė,
Panevėžio „Minties“ gimnazijos bibliotekos vedėja

 

 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
© 2008-ieji -Skaitymo metai. Visos teisės saugomos. Sprendimas: Idamas. Naudojama Smart Web sistema.