Vaikai, kurie mokosi skaityti mokykloje (6 metų ir vyresni)




Šio amžiaus vaikai – šnekučiai, net pokalbio temą ir momentą mėgsta pasirinkti patys. Vakare pasakoja, kas jiems nutiko dieną ir ką veiks rytoj arba savaitgalį su draugais per vieno jų gimtadienį arba mokykloje.

Vaikai dabar nori pažinti tolimas vietas, domisi išgalvotais personažais ar situacijomis. Tačiau mėgsta ir pasakojimus apie šeimą, nes taip gali geriau suprasti savo kasdienį gyvenimą. Šiuo metu fantazija ir tikrovė – greta.

Vaikai jaučia baimingą susidomėjimą sudėtingomis ir netikėtomis aplinkybėmis (pagrobimu, avarijomis) ir tuo, kas neįtikima (vaiduokliais, raganomis, vilkolakiais, kaukais). Taip pat nori žinoti, iš kur atsiranda vaikai, kaip jie gimsta.

Mokykloje pradėdami mokytis skaityti ir rašyti vaikai jaučia įtampą, todėl nori perskaityti ar parašyti kuo greičiau ir geriau. O kai išmoksta atpažinti visas raides ir patys bando skaityti, juos apima džiaugsmas. Jie ima suprasti, iš ko susideda pasakojimas: istorija prasideda, paskui ji plėtojama – o tai jaudina ir žavi, galop ateina pabaiga – laiminga arba liūdna.

• Klausykitės jums skaitančio vaiko įdėmiai ir ramiai. Pagirkite jį už pastangas ir išreikškite susižavėjimą.

• Paskaitykite vaikui, paskui paprašykite, kad jis paskaitytų jums. Dar neatsisakykite įpročio skaityti vakarais – jūs galite skaityti vieną puslapį, o vaikas – kitą.

• Papildykite informaciją, vaiko gautą iš jį sudominusių dokumentinių flmų, kuriuos drauge žiūrėjote per televiziją, žiniomis iš knygų. Ieškokite jų kartu. Vaikas pamažu supras, kad iš knygų galima daugiau sužinoti ir bet kada jomis pasinaudoti.

• Paraginkite, kad vaikas parsineštų namo knygų iš mokyklos bibliotekos, ir kartu jas skaitykite.

• Niekada nereikalaukite, kad vaikas skaitytų greitai ir kad aiškiai tartų garsus. Neklausinėkite, kokia pagrindinė ir šalutinė kūrinio idėja. Įsidėmėkite: jeigu namie turėsite knygų, jas skaitysite, kalbėsite su vaiku, tai ugdysite vaiko gebėjimą mokytis. Namie nereikia naudotis mokykliniais metodais. Tegul skaityti ir rašyti jums abiem būna malonu. Taip išvengsite prievartos.

• Paprašykite vaiko pasikalbėti apie knygas, kurias perskaitė pats. Rodykite susidomėjimą klausinėdami, kad jis galėtų išreikšti savo mintis, emocijas ir pasakytų, kas jam patinka.

• Aptarkite su vaiku kartu žiūrėtas televizijos laideles, susiedami jas su knygų pasakojimais.

• Paprašykite, kad vaikas jums pasakotų savas istorijas ir užrašykite jas.

• Rašykite vaikui trumpus laiškelius, primindami dienos reikalus, pvz.: „Šį vakarą mudu su tėte eisime į kiną. Neužmiršk išsivalyti dantukų ir susidėti į kuprinę rytojaus knygas. Tave mylinti mama.“ Šitaip padėsite jam geriau suprasti rašymo tikslus.

• Paprašykite, kad vaikas rašytų įvairius kasdienius raštelius: kartu su juo sudarykite pirkinių sąrašą, padarykite gimtadienio svečių korteles, prisekite žinutes vyresniems broliams ar seserims arba atmintines, ką reikia padaryti. Tikriausiai jo rašyba nebus labai gera, šio amžiaus vaikas rašo žodžius taip, kaip girdi, tačiau nekreipkite į tai dėmesio. Progai pasitaikius, parodykite jam, kaip rašyti taisyklingai, ir niekada nereikškite nepasitenkinimo.

• Papasakokite vaikams nutikimų iš savo vaikystės arba iš tų laikų, kai buvo maži jų seneliai, pasiūlykite tai užrašyti, pagaminti knygas ir papildyti jomis namų biblioteką ar kam nors padovanoti per giminės šventes.

• Stenkitės, kad vaiką džiugintų visa su rašymu susijusi aplinka.

• Prenumeruokite vaikui žurnalą arba užrašykite jį į interneto svetainę - kai kurios svetainės skiria vietos vaikams, kad jie skaitytų ir susirašinėtų su kitais panašaus amžiaus vaikais.

• Drauge susiraskite CD-RM arba paskaitykite internete apie tai, kas vaiką domina. Kai kuriose interneto svetainėse rasite užduočių, kurios įtvirtins jo skaitymo ir rašymo įgūdžius. Neužmirškite, kad šiomis priemonėmis galite pasinaudoti ir viešosiose bibliotekose.


Kokios knygos jiems patinka




Šio amžiaus vaikams patinka iliustruotos knygos, kuriose gana daug teksto, o raidės didelės. Tai gali būti stebuklinės pasakos ar fantastiniai pasakojimai, taip pat kasdieniai nutikimai, vaizduojami su humoru ir ironija, juos džiugina linksmos situacijos, kai nepaisoma gerų įpročių ir elgesio taisyklių.

Vaikai žavisi ir knygomis su mįslėmis, greitakalbėmis, trumpais pokštais, pasakojimais apie kitas šalis (kokie žmonės ten gyvena, kaip jie rengiasi, ką valgo, kaip šoka, kuo skiriasi nuo mūsų), žymius personažus, buvusias civilizacijas.

Jiems patinka knygos apie visatą, laukinius arba išnykusius gyvūnus, apie įvairias kūno funkcijas.


Kokių knygų ieškoti

• Knygų apie baimę, kai ji sumenkinama ar aprašoma su humoru.

• Knygų, kurias skaitant galima pasijuokti iš tam tikrų kūno garsų, džiaugtis, kad galima būti murziumi, neišmanėliu arba aptikti, kad mama rytais būna ne tokia graži ar prastai nusiteikusi.

• Knygų apie lytį ir dauginimąsi, talismanus, mokyklos gyvenimą.

• Pasakėčių, pasakų.

• Apsakymų apie šeimą, draugystę, mokyklą.

• Pasakojimų apie žymius žmones.

• Informaciją teikiančių knygų (apie istoriją, kitas civilizacijas, mokslą, meną…) ir knygų apie tai, kaip ką nors pasidaryti.

Siūlome pasirinkti

Andersen, Hans Christian. Coliukė: pasaka / iš danų k. vertė Liudas Remeika; iliustravo Kęstutis Kasparavičius.

Jalonen, Riitta Elisabet. Mergaitė ir kuosų medis / iš suomių k. vertė Viltarė Urbaitė; iliustravo Kristiina Louhi.

Janosch. Panama labai graži: kaip Tigriukas ir Meškiukas keliavo į Panamą / iš vokiečių k. vertė Rūta Jonynaitė.

Karosaitė, Alma; Karosas, Artūras. Asilėlis Benas žinių šaltinyje: paveikslėlių knyga.

Kasparavičius, Kęstutis. Kvailos istorijos / iliustravo autorius.

Lindman, Mervi. Drąsioji Pupulė: paveikslėlių knyga / iš suomių k. vertė Viltarė Urbaitė; iliustravo Mervi Lindman.

Milne, Alan Alexander. Kai mes buvome maži: eilėraščiai vaikams / iš anglų k. vertė Sigitas Geda; iliustravo Ernestas H. Shepardas.

Mįslės / sudarytoja ir dailininkė Irena Daukšaitė.

Nakagawa, Rieko. Nenoriukų darželis: apsakymai / iš japonų k. vertė Arvydas Ališauskas; iliustravo Yuriko Omura.

Pabūkime kartu: skaitiniai priešmokyklinukams / sudarė Vitalija Gražienė; iliustravo Diana Monkevičiūtė.

Paltanavičius, Selemonas. Velniukas ir vieversiukas: pasaka / iliustravo Sigita Populaigienė.

Pasakos / parinko Gražvydas Kirvaitis; iliustravo Scott Gustafson; vertė J. Balčikonis, A. Druktenis, G. Kirvaitis, D. Sauka, D. Urbas, P. Velička.

Peliukas Lukas nenori miegoti / parašė Anna Casalis; iliustravo Marco Campanella; iš italų k. vertė Ugnė Gudaitytė. (Taip pat kitos knygos apie peliuką Luką.)

Raud, Eno; Valter, Edgar. Cypliukas / iš estų k. vertė Rasa Cecilija Unt.

Sigsgaard, Jens. Palė vienas pasaulyje / iš danų k. vertė Zita Marienė; iliustravo Arne Ungermann.

Užburta karalystė: lietuvių liaudies pasakos / užrašė Jurgis Dovydaitis; iliustravo Vytautas Palaima.

Velthuijs, Max. Varlius ir nepažįstamasis / iš olandų k. vertė Sigita Petuchovaitė-Blaauw.

Valter, Edgar. Puokiai / iš estų k. vertė Viltarė Urbaitė; iliustravo autorius.

Wieslander, Jujja ir Tomas. Mamulė Mū / vertė Raimonda Jonkutė; iliustravo Sven Nordqvist. (Taip pat kitos knygos apie Mamulę Mū.)

 Leidinys „Skaitykime savo vaikams“

 

 
Jūsų komentaras
Vardas: El. pašto adresas:
  
komentarų nėra
© 2008-ieji -Skaitymo metai. Visos teisės saugomos. Sprendimas: Idamas. Naudojama Smart Web sistema.