Skaitymo metai - Anarsija Adamonienė. „...didysis, amžinasis grįžimas į pradžią...“

Anarsija Adamonienė. „...didysis, amžinasis grįžimas į pradžią...“

2016-02-05

 

 





 
 
 
Stalo kalnas: poezija / Vladas Braziūnas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2014. – 130 p. – ISBN 978-9986-39-826-4
 





„...kur akmenys teka, kur žydi,
rausias po žemėmis žydras
vėjuotas vanduo, pražiūrėjęs akis,
išmušėm duobę, nuskendo Sarmatijos pelkės...“ (p. 111)
 

Vlado Braziūno (g. 1952 m.) knyga „Stalo kalnas“ (2014 m.) – tai, kaip teigiama anotacijoje, „grįžimas į žmogaus ir žmonijos pradžią, į tikėjimo ir dievoieškos pradžią, į meilės ir kalbos pradžią ˂...˃ tai poezija kaip mėginimas atsiminti šimtme?ių ir tūkstantme?ių senumo istoriją, iškelti iš pasąmonės tos patirties fragmentus, atgaivinti ją. Šituos didingus užmojus vykdant pasitelkiama ir ypatinga kalba: „kūrybingai naudojamos tarmybės, frazeologizmai, mitologizmai, etnologizmai, baltiškosios kultūros žodinė emblematika...“ Pagrindiniai žodžiai-emblemos būtų „vėjai“, „vanduo“, „ežeras“, „upė“, „medis“, „žaltys“, „akmuo“, „kalnas“, „migla“, turintys daugeriopą, ambivalentinę reikšmę. Knyga suskirstyta į tris dalis, pavadintas tarsi vieno sakinio dalimis: 1 – „leidosi kalno balandė“, 2 – „ant žydin?io ąžuolo delno“, 3 – „laiko pakraštyje“. Visas dalis skiria ir puslapių spalva: balta, pilkėjanti, visai pilka. Atrodo, kad tai atitinka ir eilėraš?ių turinį: 1 skyrius – panoraminiai, atspindintys bendruosius, istorinius poky?ius. 2 skyrius – mitologizuoti, asmeniškesni išgyvenimai, 3 skyrius – labai intymūs, skaudūs, mįslingai užkoduoti potyriai, kuriuos turi atsargiai liesti, ir mažai ką supranti, apakintas vaizdų ir metaforų grožio.

Pirmajame skyriuje vaizduojamas turbūt pagal baltų mitologiją pasaulio sutvėrimas: „pasaulio pradžioj vien tik vėjo / it Ožiaragio gausmas ir griausmas mėnulį / mėnulį nuo saulės bevaikantis / nuo ravin?ios sėjantį / žemėj iš jūros, degintoj, velnio kalnų prispjaudytoj... (p. 15).

Kaip gražu! Nes „ir saulė, ir vaivorykštė pro ašaras / ir ežerai, ir jų padangės apverstos / regėtos minant pakeles ir bekeles / kemsynų angys, atminimų akmenys“ (p. 16).

Gėrimasi tėvynės gamtos pirmapradžiu, skais?iu grožiu, tverian?iu ir žmogaus sielos bei papro?ių grožį: „laukam rūpėjo javas, giriai briedis / lingavo jai papartis briedžialapis / it klevo vartai, laukiantys palabint“ (p. 19). Šitoj grožio apsupty ryškėja ir lyrinio „aš” autoportretas, liūdnai rezignuojantis, nes „stovi / vaikystės pirkia / langus žolėm užsidangs?ius / kas išeinan?io žingsnis / senyn” (p. 28). Įdomiai išpažįstama poeto lemtis: „tavo - / mano sapnuojamos - / sapnuose / aš / pagaliau / tikras” ( p. 26). „…iš šito dar šilto šlyno / pašvilpdamas lipdinėju / švilpą mėnulio vėjui” (p. 27)… „esu pasaulės ne šios / kaip mane žemė nešios” (p. 30). Ryškėja ir  „Kito” paveikslas – kito – trapaus, švelnaus kaip paukš?io, mylimo ir dygaus kaip rožė: „mes dviese sudėvėtuos kambariuos / su kuo baruos, kieno ten žodžiai mėtos / paloviuos, pastaliuos, o smilkiniuos / kieno ten rožės žydi nepasėtos… / žodžius atgniaužki mirtinus ir klaupkis” (p. 32).

Nežinia, į ką kreipiasi poetas tokiais švelniais žodžiais: „paukšteli pilkas plikas, koks tu drabnas / kas tau į ledą nagelius galando / kas prakalė apvalią tuš?ią landą / į valandą, kur šildosi angis“ (p. 33).

Vyriškai poezijai nebūdingas švelnumas net kalbant apie mirtį: „gegužė, žydin?ios kapinės / kvapios, – nespėjus nublankti / ta, kuri žiedlapiuos slepias / kurios – neišsilenksi“ (p. 34).

Atrodo, kad žuvimo liūdesio daugiau šiuose eilėraš?iuose negu džiaugsmo: „…žydrą žaltį tenai ma?iau iš po Rasos / nakties atšliaužus į laužo pelenus, žiūrėjom / viens į kitą, regis, palaidot prašė, dar turėjau išgyvent / vytimą žiedo ir vytimą žvilgsnio, kad išvys?iau / kad kūnišką išmir?iau dvasią” (p. 39). Kaip gražiai ?ia „sužaidžiama” panašiai skamban?iais žodžiais, jų asonansais: „išvys?iau – vytimą – išmir?iau”…

Daugiaprasmis, bet „ne kožnam pabažnam” suprasti eilėraštis „paukš?iai apie mūsų meilę”. Tik sielvartinga istorija dvelkia pasakojimas apie nuo tvano išsigelbėjusius žmones. Kast as „tvanas”? Galimas daiktas – „raudonasis”… Bet gražiausias iš „žemai?ių giesmės”: „Jėzus nuliūdo / tvaną padaręs, / pasigailėjo / žmones nubaudęs” (p. 46). Gali sau juoktis, gali atsidusti… Šis skyrius baigiamas gražiu šviesios rezignacijos paveikslu: „nedaug ten ant kalno rudenio / apskrudusio aukso rudenio / saulė, iš debesio delno / išsprūdus, beveik nebeliūdina / negildo, tik švelniai šildo / besirūkšlėjan?ią odą / išduoto dangaus, apvilto / iš netekties išvaduoto” (p. 49). Ir žmogus, ir gamta tos rezignacijos suvienyti, paguosti, pakylėti… Žmogus, dar galintis stebėti ir stebėtis…

2 skyrius „ant žydin?io ąžuolo delno” (kokia poetiška metafora!) pradedamas mįslingu „sapnišku“ vaizdu, kur tirpstantis ledas „rasotų rožių spalvos“, kur lyrinis „aš“ jau?iasi „gyvas kaip kūdikio juokas / gyvenime gretimame“ (p. 53). Kokia nuostabi jausena ir būsena!

Ir begalinis troškimas aprėpti gimtąją žemę, kalbėti jos kalba: „Tie laukai nepataisomai lygūs / ir pilkai suarti viena linija / vien tik lopais – matai – jau sudygę / žiemken?iai: kur stūksota kadai / kapinai?ių / ir kaimo sodybų... / sukrautų ten lizdą ir man susilėkę / kelių parapijų kovarniai... / ką jie kalbėtų / kalba ta ne mūsų / mūsų tik žodžiai, tik amžinas / susitylėjimas mūsų“ (p. 57). Iš tikrųjų: jeigu nesusikalbėjimas šiandien baugina, tai gal „susitylėjimas“ mus išgelbėtų?

Jei 1 skyriaus eilėraš?iuose regėjome lyg ir pirmykštį, skaistų, nepaliestą pasaulio veidą, tai 2 skyriuje – jau šiuolaikinio peizažo grožis – negrožis: „lėktuvų pa?iūžos per matinį / vasaros ledą, tulžtantį / vis bespalvyn“ (p. 58). Tuštėjimas, negyvėjimas ir aitra: „seniai neskai?iuoja metų / virš stepės rymantis aidas / cukruojasi miglos į medų / nenykstamą, aitrų ir skaidrų (p. 74). „...prie žalio šilko ar prie žalio mauro / paliegęs balsas vakaro griežlės“ (p. 82).

Ryškėja amžinojo kosmoso – Dievo paveikslas, kai „pagoniai debesiai atkosėja / mėnulio ostiją / lėtas pykti ir pilnas gerumo veidas prašvinta, / lig tūkstantosios kartos / atleidžiantis kaltę, / nepaliekantis be bausmės / žolių ir jų sėklų / gyvūnų ir paukš?ių / kūrėjas“ (p. 81).

Gamtos apglėbty gražūs, sakralūs, nors ir einantys liūdnyn lyrinio „aš“ ir mylimosios santykiai: „alėjom vaikštinėjom šešėliuotom, / ir aidas sekė: ...liūdna nei klaiku / lyg stepių lelija iš tų liepsnotų / iš gotikos pavasario laikų ˂...˃ / kol nuogą stepę padegė lietus / nuožmus, nustebęs ir bejėgis liautis / ...virpėjai mano rankom apsisiautus (p. 88).

Spindintis ir „dainingas“ besiskleidžian?io liūdesio vaizdas: „rentiniu kylan?ią vėsią / rūdijan?ią dylan?ią šviesą / lytėsiu, lydėsiu šypsniu / savaitės bus laiškios ir aiškios / tamsėjantis debesio laiškas / jas traiškys žvilgsniu švininiu“ (p. 89).

3 skyriuje „laiko pakraštyje“ piešiamas mylimosios paveikslas primena biblijinę „Giesmių giesmę“. Jos „...elnės / tiesus ir nekaltas žvilgsnis / skverbėsi pro koralų / rifus lig dangaus pašaknių“ (p. 79). „Jos“ (atspėkit – kas?) „šiltos kaip kopų smėlis debesėtą vasaros dieną ˂...˃ aisbergo viršūnėlės / krantan išmestos valtys, ramios ir sūrios ˂...˃ atodūsių bangos“ (p. 80).

Turbūt apie meilę ir mylėjimąsi šie slaptingai gražūs vaizdai: „tik užsimerk, ir ūžianti gyvybės / srovė atplukdo, kas atrodė mirę, / į juodą upę kaip lietus panyra / nekantrūs pirštai, virtę amžinybe ˂...˃ / nakties šulny pražydęs žadinys / kad rankos bus, kurios ieškos manęs, ˂...˃ / kad bus atkaklios aklos mūsų maldos, / kad neklastingos bus, kaip žolės skalsios, / kad akmenį atkels, nekaltas kelsiuos / be atminties, tarties, be giminės“ (p. 84). Šio skyriaus vaizdai vienas už kitą spalvingesni, grakštesni. „Skirtis“ ar naikina, ar stiprina meilę, tolina ar artina „apynį“ ir „rožę“? „Į apynio kvapnią sveikatą / geria maištaujantis krūmas / svyran?iom virkš?iom apvytas / vystantis iš pašaknų // Dieve, kaip siekėsi šakos / kaip nepasiekiamai siekės / suglusti į vieną gyvatvorę / su devynbalsės lizdu // vienodi, abudu vienodi / abipus tako per sodą / prie kojų tau ske?iasi rožė / man apynį kre?ia žaltys“ (p. 112).

Daugelyje eilėraš?ių „grįžtama į pradžią” – į vaikystę, į mitą. Koks įstabus to grįžimo ir amžino Buvimo vaizdas: „meldų, įmirkusių mirksnių, kūgį užgulęs / vaikas, žolių įsitvėręs / stumies nebūties pakraštėliais / praplaukia paukš?iai, ir žuvys / gieda su sielius / į Rygą plukdan?iais vyrais / stumiesi, delnais iri / iš gražumo liaujiesi iręs“ (p. 107). Čia tie „nebūties pakraštėliai“ pasiskolinti iš D. Kajoko poezijos. Daugelyje eilėraš?ių „žaidžiama“ mitų ir mįslių įvaizdžiais. Grožis  „žvejojamas“ eilėraštyje „užmesiu tinklą raudonų šilkų“: „už jūrų marių tašė / pro langą skiedros tyško / ir giedra buvo tąsyk / ant miško ir ant visko / mįslių kūrėjas žaidė / laikais, daiktais ir žodžiais / o kamuolinis žaibas / sūpavosi ant rožės“ (p. 120).

 Dar norėtųsi tyrinėti mįslingus, didingus vaizdus eilėraš?iuose: „žaibolaida“, „pasaulis, kurį gyvenu“, „raibojo gaidžio aukojimas“, stebėtis tokia turbūt tik genialiam poetui, kūrėjui ir Dievui būdinga savijauta: „aidin?ios erdvės buvau / pilnos aidin?io jauno / manęs ir šaltinio iš po akmenų šventoje / tamsoj...“ (p. 129). Bet palikim šiuos ir dar daugelį kitų eilėraš?ių pasidžiaugti aukštesnio intelekto skaitytojams, įžvalgesniems, jautresniems.

Gal reikėtų atsiprašyti, kad drįsau ?ia savo primityvius pastebėjimus ir įspūdžius reikšti...

 

Recenzijų konkursas.


 

Organizatoriai

Partneris

Informacinis partneris

Siekdami užtikrinti efektyvų interneto svetainės veikimą, jos veikloje naudojame slapukus (angl. cookies). Tęsdami naršymą interneto svetainėje, sutinkate, kad Jūsų kompiuteryje būtų įrašomi slapukai. Slapukų politika

aaaaaaaaa aaaaaaaaa aaaaaaaaa aaaaaaaaa aaaaaaaaa