Skaitymo metai - Liūdnas, bet šviesus romanas

Liūdnas, bet šviesus romanas

2016-02-08
 

 

Dainos Opolskaitės romanas „Eksperimentas gyventi“ nėra pirmas rašytojos kūrinys. Šį romaną 2015 m. išleido leidykla „Alma litera“. Jis laimėjo leidyklos 2014 m. surengtą jaunimo literatūros konkursą.

Knygoje atskleidžiamas vaikų gyvenimas globos namuose. Bevardė pasakotoja yra pagrindinė veikėja. Aprašomas jos sudėtingas gyvenimas, veikėjai primenantis kažkieno atliekamą bandymą:  „Bėgant metams, mane apsėdo įsitikinimas, kad su manimi atliekamas kažkoks apgailėtinas eksperimentas, kad esu jo dalis“.

Pasakotoja naivi ir vaikiška, daug ašarų išliejusi ieškodama tikslių atsakymų į konkre?ius klausimus: kodėl esu viena, kodėl negaliu turėti savo knygos, lėkštės, šaukšto, kodėl, kai skauda, neturiu kam pasiguosti? Ta?iau atsakymų nebuvo. Jokių. Vaikų kasdienybė buvo ir darbuotojų kasdienybė, jų naktys ir dienos, susipynę gyvenimai ir likimai. Šios knygos veikėjai – paaugliai. Jų visų gyvenimai keisti, kiekvienas iš jų turėjo savo praeitį. Ta?iau Doninyka mokėjo gyventi be praeities. Ji buvo viena iš vyresniųjų ir svajojo ateityje tapti modeliu, dirbti užsienyje. Genius pasakotojai labai nepatiko. Jo bukas žvilgsnis rodė, kad nėra jautrus žmogus. Jis buvo piktas ir grubus, keliantis grėsmę. Kastantas – tyliausias, ramiausias ir kankinamas kompleksų. Pagrindinė veikėja pasakoja daug savo išgyvenimų, įvairių emocijų. Ji jausdavosi didžiausia nevykėle ir svajodama vis giliau krisdavo į emocinę prarają. Kad ir kaip darbuotojai stengdavosi dėl auklėtinių, globos namai nebuvo tylos ir ramybės namai. Veikėjams pasaulis buvo toks baisus ir keistas, kad net per Kū?ių vakarienę nepamiršdavo nuoskaudų. Pasakotojai kėlė baimę ten tvyranti kovos už išlikimą nuotaika: „Nejaugi nesimokydama išmokau tą vienintelę kasdienę pamoką – jei nesuminsi tu, sumins tave?“ Ji suprato, jog blogis auga joje pa?ioje ir kad jo net nepastebėjusi. Gal todėl jos nebaugina vagišių kompanija, siūlanti savo draugiją? Ji leidžia pasijusti kitokiai, stipresnei: „Pagaliau įgijau tapatybę, kuria galėjau apsisiausti tarsi patikimu apsiaustu, o be jos ilgą laiką jau?iausi lyg nuoga. Aš tapau Žuvele.“

Nervinė įtampa, slogios mintys, nesaugumas, nuolatinės dvejonės ir baimė visada buvo šalia vaikų. Tuose namuose savi įstatymai ir niekas negali jų pažeisti. Ta?iau ne visų įstatymų laikytis taip paprasta, kaip norėtųsi. Kiekvienas jų palikdamas globos namus tikėjo, kad atras ramybę, pakils naujam gyvenimui ir taps nauju žmogumi: „Atsimerkusi apsidairiau. Tai buvo tyla, ta?iau kupina įvairiausios gyvybės. Tos tylos aš nebijojau. Staiga supratau, kad ši akimirka tokia, kokios aš laukiau visą gyvenimą. Anks?iau galėjau apie tai tik pasvajoti.“

Akivaizdu, kad tai, dėl ko romane „Eksperimentas gyventi“ buvo neramu autorei, lieka aktualu ir šių dienų gyvenimui. Ji kruopš?iai aprašo, ką jau?ia paaugliai, kaip išgyvena ir priima susiklos?iusias situacijas: „Troškau numirti. Nieko daugiau. Aš neturėjau nieko, visiškai nieko. Ir nieko man nereikėjo.“ Nuolatinė kova gyventi geriau ver?ia nuoširdžiai svajoti: „O aš norėjau gyventi!“ Įdomus ne tik romano siužetas, bet ir rašymo stilius: ilgi sakiniai, taiklūs palyginimai, nepadailinti apibūdinimai, perteikiantys nusivylusio ir pikto paauglio būseną: „Auklytė Katerina panaši į nusipenėjusią vandeninę žiurkę.“

Knyga, manau, aktuali ne tik paaugliams, bet ir suaugusiems. Tai kūrinys, kuriame narpliojamos gyvenimiškos problemos. Naudinga ir vertinga, kai romane nagrinėjami klausimai, kylantys veikėjui priimant įvairius gyvenimo sprendimus ir darant pasirinkimus. Puiki galimybė pažvelgti į mums nepažįstamą  pasaulį ir įsigilinti į jo problemas. Tai istorija, kurioje dalį savęs galime atrasti kiekvienas.

Galbūt rašytoja norėjo parodyti, kad žmogus nugyvena kelis gyvenimus įvairiose vietose ir su skirtingais žmonėmis. Pasibaigus vienam gyvenimo etapui, prasideda kitas, laukia kita vieta ir kiti žmonės. Knyga perspėja skaitytoją: tokio tavęs, koks buvai, jau nebebus.

Man šis romanas pasirodė liūdnas, bet šviesus. Turbūt tik toks romanas gali priversti susimąstyti apie save ir kitus ir padrąsinti – kad ir kas būtų, nepasiduok. Tai knyga, kurią verta perskaityti.

Titas Januševi?ius,
Vilniaus „Ryto“ progimnazija,
 8 klasė

Konkursas moksleiviams.

Organizatoriai

Partneris

Informacinis partneris

Siekdami užtikrinti efektyvų interneto svetainės veikimą, jos veikloje naudojame slapukus (angl. cookies). Tęsdami naršymą interneto svetainėje, sutinkate, kad Jūsų kompiuteryje būtų įrašomi slapukai. Slapukų politika