Skaitymo metai - Lina BuividaviÄ?iÅ«tÄ—. Rimvydo StankeviÄ?iaus „PÅ«gos durys“ – bet ar vaikams?

Lina BuividaviÄ?iÅ«tÄ—. Rimvydo StankeviÄ?iaus „PÅ«gos durys“ – bet ar vaikams?

2016-02-10

 

 

 

PÅ«gos durys: eiliuota pasaka (lietuvių mitologinių sakmių motyvais) / Rimvydas StankeviÄ?ius; dailininkas ŠarÅ«nas LeonaviÄ?ius. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sÄ…jungos leidykla, 2014. – 60 p. – ISBN 978-9986-39-829-5

Išgirdusi apie naujÄ… žinomo poeto, produktyvaus ir originalaus kÅ«rÄ—jo Rimvydo StankeviÄ?iaus knygÄ… „PÅ«gos durys“ apsidžiaugiau kaip, matyt, džiaugtis geba tik vaikai. Nepaisant to, jog amžiaus cenzas – seniai nebe tas, nuo tos senų senovÄ—s, kuri vadinosi mano vaikystÄ—, ypatingÄ… traukÄ… ir jaukumÄ… jauÄ?iu mitologinÄ—ms lietuvių pasakoms. O jei dar eiliuotos... Viena mylimiausių iki šiol – Martyno VainilaiÄ?io mitologinÄ— poema-pasaka „BruknelÄ—“ (1991 m., vÄ—liau perleista). Ši knyga, mano ir ne tik mano galva – lietuvių vaikų literatÅ«ros šedevras, autoriaus rengtas atsakingai studijuojant ne tik lietuvių, bet ir skandinavų tautosakÄ…, mitologijÄ…, aštuonerius metus kruopšÄ?iai dÄ—liojant rimÄ…, ritmÄ…, ypatingÄ… dÄ—mesį skiriant talpiam, bet labai vaizdžiam poetiniam žodžiui. M. Vainilaitis aukštai pakÄ—lÄ— mitologinÄ—s pasakos vaikams kartelÄ™, ir nori nenori, einantiems po jo, atsiranda lÅ«kestis – prašom kad ir kitaip, bet susimildami – tik ne prasÄ?iau. Pripažinsiu, jog tai ir labai subjektyvus, ir labai įpareigojantis lÅ«kestis.

MÄ—ginimų kurti mitologines pasakas vaikams lietuvių kultÅ«roje bÅ«ta ir daugiau. Kaip labiausiai vykÄ™, minÄ—tini Gintaro BeresneviÄ?iaus „KaukuÄ?iai ir varinis šernas“ (2007 m.), Jurgos IvanauskaitÄ—s „Stebuklinga SpanguolÄ—“ (1991 m., vÄ—liau perleista) O dabar – ir „PÅ«gos durys“ – išskirtinÄ—, nes dar ir eiliuota, atliepianti literatÅ«riniam VainilaiÄ?io „BruknelÄ—s“ ir Norberto VÄ—liaus surinktos ir aktualizuotos tautosakos pasaulio registrui. MÄ—ginu paslÄ—pti lÅ«kesÄ?ius ir kiek – objektyviau. Taigi: „PÅ«gos durys“, pristatoma kaip „eiliuota pasaka lietuvių mitologinių sakmių motyvais“. Negali ginÄ?ytis, mÅ«sų sakmÄ—se pakankamai šiurpių motyvų ir, regis, kone visi jie patraukÄ— poeto dÄ—mesį ir sugulÄ— į „PÅ«gos duris“. Nepaisant baltos spalvos konotuojamos šviesos ir į gÄ—rio perspektyvÄ… besitÄ™sianÄ?ios bÅ«simos atomazgos nuojautos, „PÅ«gos duryse“ rasime nemažai šiurpių žanro motyvų. Gražina SkabeikytÄ— šiurpes pristato taip: „ŠiurpÄ—s – šiuolaikinis pasakojamosios vaikų tautosakos žanras, labiau paplitÄ™s tarp miesto vaikų. Tai istorijos apie mirtį – paslaptingÄ…, sukreÄ?ianÄ?iÄ…, dažnai nemotyvuotÄ…. Jomis siekiama sužadinti baimÄ—s emocijÄ… – jÄ… išgyvendami, vaikai jauÄ?ia savotiškÄ… pasitenkinimÄ…. Pagrindiniai šiurpių sekÄ—jai ir klausytojai – 8-12 metų vaikai – neabejoja jų tikroviškumu“. [1] „PÅ«gos duryse“, regis, sÄ…moningai autoriaus kuriama šiurpių stilistikÄ… atspindinti atmosfera –  labai dažni mirties, tamsos, pražūties, baimÄ—s motyvai. Jau paÄ?ioje kÅ«rinio pradžioje pirmoje strofoje apgaubia tamsi „viduramžių“ nuotaikos atspalvius menanti atmosfera: „Pro juodÄ… marškÄ… kyšteli mÄ—nulis, / Bekraujį šypsnį ant laukų palieja / Ir krinta vÄ—l į gilų šaltÄ… šulinį, / Ir vÄ—l tamsu. Tik sniegÄ… bloškia vÄ—jas...“ (p. 7).  VÄ—liau paaiškÄ—ja, jog pasirinktas ypatingas kÅ«rinio vyksmo laikas – tai naktis prieš KÅ«Ä?ias – tamsiausias, slÄ—piningiausias, gyvenamojo pasaulio paslapÄ?ių, „pritvinkusio blogio nuodo“ laikas. Ä®vardytų šiurpių žanrui bÅ«dingų motyvų jau pirmosiose keturiose strofose – gausiau nei gausu: tai ir tamsoje klykiantis vaikas, ir rogÄ—s, lyginamos su vaiduoklių laivu, ir keleriopi mirties vaizdiniai. Kai kur, mano akimis, yra kiek perspausta – keli tokio pobÅ«džio įvaizdžiai intriguoja, žadina vaizduotÄ™, gniaužia kvapÄ…, vienu žodžiu, teikia skaitymo malonumÄ…, taÄ?iau keliolika vienas už kitÄ… labiau baisinanÄ?ių motyvų, turint omeny tikslinÄ™ auditorijÄ…, sudaro perkrovos įspÅ«dį. Pats autorius įvairiuose šaltiniuose yra pasakojÄ™s, jog knygÄ… įkvÄ—pÄ— žymiojo tautosakos ir mitologijos meistro Norberto VÄ—liaus darbai, ypatingai „Sužeistas vÄ—jas“ (2005 m.). Beje, šÄ¯ faktÄ… mini ir kitos konkursui pateiktos recenzijos autorÄ— Asta SkujytÄ—-RazmienÄ—. [2] TaÄ?iau,  kai daugelio pakankamai šiurpių sakmių motyvai sukeliami į vienÄ… pasakojimÄ…, atsiranda menamas pavojus „padauginti“, „perspausti“ vietomis net į juodÄ…jÄ… magijÄ… panašÄ—janÄ?ių motyvų, ypaÄ? turint omenyje, kad knyga skirta vaikams. Tokio „gÄ…sdinimo“ apogÄ—jus – mamos lÅ«pomis dainuojama lopšinÄ— – prisipažinsiu, jog savo penkerių metų sÅ«nui neadaptuotos jos perskaityti neišdrįsau. Pateikiu lopšinÄ—s ištraukÄ…: „Jau nÄ—šÄ?ia gyvatÄ— / Iš tamsybių sliuogia/ Jai vaikuotis metas – / Ji pritvinkus blogio. Ë‚...˃ Gyvatukas krenta – / Jį gyvatÄ— kerta – / ŠvirkšÄ?ia nuodÄ… juodÄ…, / Kad neišgyventų. / Šiurpiai sminga kirÄ?iai, / TaiklÅ«s tartum strÄ—lÄ—s, / Byra gyvatÄ—lÄ—s / Ä® prijuostÄ™ mirÄ?iai“ (p. 26).  Nors melancholiškoje senovÄ—s lietuvių kultÅ«roje esti įvairių lopšinių pavyzdžių, šis, įliteratÅ«rintas, sukurtas R. StankeviÄ?iaus – vienas šiurpiausių kada nors girdÄ—tų ir, mano galva, nepateisintas kÅ«rinio meninÄ—s plotmÄ—s rÄ—muose. Gal tiesiog reikÄ—tų patikslinti tikslinÄ™ auditorijÄ… – tikiu, kad knyga labai patiktų vyresniems, net į paauglystÄ™ žengiantiems vaikams, šiurpių žanro gerbÄ—jams, ir suaugÄ—liams. Pirmiesiems – kaip šiurpių atitikmuo, antriesiems – kaip kokybiškas meninis kÅ«rinys – arba atvirkšÄ?iai. Dinamikos ir lengvumo įspÅ«džio kurti nepadeda ir ŠarÅ«no LeonaviÄ?iaus iliustracijos. Taip, piešiniai iš tiesų yra aukštos meninÄ—s kokybÄ—s, taÄ?iau susijungÄ™ su knygos „gotiška“ nuotaika klampina, stiprina kÅ«rinio sunkumÄ…, slogumÄ…, kuria nejaukumo įspÅ«dį. Gal tokiu pasirinkimu ir buvo siekta dar labiau pabrėžti šiurpiÄ… „PÅ«gos durų“ atmosferÄ…, taÄ?iau rezultatas – sustiprÄ—jÄ™s įspÅ«dis, jog bent jau ikimokyklinio amžiaus jautresnius vaikus knyga gali gerokai šokiruoti. Labiausiai akį paglostÄ— priešlapiai – daug smulkių, jaukių piešinukų – kuriantys smarkų, taÄ?iau pozityvų disonansÄ… su kitomis knygos iliustracijomis.

TaÄ?iau, žinoma, knyga turi daug teigiamų pusių. Tai, visų pirma, gražus, talpus, vaizdingas, taisyklingas ritmui ir rimui paklÅ«stantis žodis, darni mitologinių motyvų inkorporacija tekste. Pavyzdžiui, koks išsamus, tautosakinių motyvų prisotintas ir darnus vaizdas atsiskleidžia šiame treÄ?iojo paveikslo „Iškasto lobio prakeiksmas“ duobkasio pasakojime: „Atleiskite – pÅ«ga – turbÅ«t išklydau, / Nors man pamesti keliÄ… – nebÅ«dinga – / ir gervÄ—ms tolstant, ir Ä?iobreliams žydint, / Seniai juo važinÄ—ju lyjant, sningant... / Ton vieton, kur kadais gulÄ—ta lobio, / Prie senkapių man bÅ«tina nukakti / Ir vis iš naujo kast tÄ… paÄ?iÄ… duobÄ™ / Kiekvieno mÄ—nesio septintÄ… naktį“ (p. 14).  Nepaisant vietomis perdÄ—to šiurpumo, pasakojimas suregztas sumaniai, darniai vystoma intriga neapleidžia per visÄ… siužetÄ…. Naratyvas suskirstytas į dvylika paveikslų – atkoduojama graži, mitologinÄ™ ir krikšÄ?ioniškÄ… plotmes sujungianti skaiÄ?iaus simbolika. Tai ir dvylika mÄ—nesių, ir dvylika brolių, juodvarniais lakstanÄ?ių, ir dvylika Kristaus apaštalų. PagrindinÄ— siužeto ašis – ypatingas, stebuklinis erdvÄ—laikis ir jį užpildantys skirtingi kÅ«rinio veikÄ—jų charakteriai. VÄ—lų vakarÄ…, ypatingu metu – KÅ«Ä?ių išvakarÄ—se – į malÅ«nÄ… pas svetingÄ… šeimininkÄ… (vÄ—liau pasirodo, jog jis laumÄ—s vyras ir laumyÄ?ios tÄ—vas) susirenka vargo prispausti keliauninkai – duobkasys, gelbstintis ponÄ… nuo prakeiksmo, menamai laumių apkeistÄ… kÅ«dikį auginanti ir dÄ—l šio gando iš bendruomenÄ—s išvyta vieniša mama, žemdirbys – pÅ«gos sukÄ—lÄ—jas, netyÄ?iomis sužeidÄ™s vÄ—jÄ…, ir godusis medkirtys, turintis paparÄ?io žiedÄ…. Ä®domu, jog stebuklinÄ™ erdvÄ™ suranda tik patys prie maginÄ—s realybÄ—s per fizinį objektÄ… (paparÄ?io žiedas), situacijÄ…/nutikimÄ… (vÄ—jo sužeidimas, pono prakeiksmas, laumių palytÄ—tas vaikas) prisilietÄ™ veikÄ—jai – taip suponuojama idÄ—ja, jog it stebuklingu tepalu akis patepus praregi tik tas, kuris tiki mitinio pasaulio egzistavimu ir galia. „PÅ«gos duryse“ vaizduojami paprasti kaimo gyventojai, per pÅ«gos – kaip virsmo, realiųjų ir maginių erdvių maišaties – simbolį priversti susitikti su kažkuo „anapus realybÄ—s durų“, su stebukline tiesa ir tikrove, kuria įkÅ«nija nuo seno lietuvių tautosakoje žinoma simbolinÄ— malÅ«no erdvÄ—. Tai ambivalentiškas pasaulis – viena vertus, išsaugantis duonos gamybos pradžios – grÅ«dų malimo – šventybÄ™, kita vertus – Ä?ia knibžda chtoninių bÅ«tybių – malÅ«nus nuo seno lietuvių kultÅ«roje pamÄ—gÄ™ velniai (galima prisiminti „Baltaragio malÅ«no“ ir „BruknelÄ—s“ mitologijÄ…). Kaip ir visose stebuklinÄ—se pasakose, StankeviÄ?iaus knygoje už išorinius mito atributus, ne mažiau svarbi išlieka vidinÄ— erdvÄ— ir vyksmo poslinkis joje. VeikÄ—jams malÅ«no šeimininkas ir laumÄ—s suteikia viltį, taÄ?iau jos įgalumo sÄ…lyga – aktyvus paties veikÄ—jo apsisprendimas – drÄ…sa patikÄ—ti stebuklinio ritualo vyksmu. Neįkyriai, pamokanÄ?iai siužeto pusei tarnauja medkirÄ?io personažas – radus paparÄ?io žiedÄ…, jo širdį apsemia „rupūžių seilÄ—s“ – blogio, godumo simbolis. Medkirtys nesugeba atsispirti blogio vilionÄ—ms ir išduoda stebuklinÄ™ erdvÄ™, už kÄ… vÄ—liau susilaukia pelnyto atpildo. Autorius vaizdžiai ir sumaniai aprašo žmogaus dvasios raidÄ…, tikÄ—jimo genezÄ™, kurios pradžia visuomet yra abejonÄ—s: „GirdÄ—jos giesmÄ—s, šnaresiai, dejonÄ—s, / Nuo salsvo kvapo mintys susivÄ—lÄ—: / Ar po šių burtų vis dar bÅ«sim žmonÄ—s? / Po apeigų ar beturÄ—sim sielas?“ (p. 49). Skyriuje „Laumužių burtai“ (p. 49–53) per skirtingas plotmes gražiai aktualizuojamas ritualo vyksmas, o sapno motyvas pagrįstai tarnauja pÅ«gos durų uždarymui – juk maginÄ— erdvÄ— prasiveria tik akimirkai, ypatingu, sakraliu laiku –  apvainikuoti geruosius ir nuvainikuoti bloguosius herojus. Ir apskritai visa pasakos atmosfera labai sapniška, leidžianti stebuklo erdvei atsitraukti į savo mitinį laikÄ… – kitapus durų. Epiloge, dvyliktajame paveiksle „Turgaus kalbos“ vÄ—l atsigręžiama į buitinÄ™ tikrovÄ™, realybÄ™ ir paliudijama, kad stebuklo vis tik bÅ«ta, išbandymai įveikti, visi veikÄ—jai gavo, ko nusipelnÄ—, o pÅ«ga laukia kito stebuklinio erdvÄ—laikio, naujo sakralaus mitinio vyksmo,  ir tada durys vÄ—l prasivers.

Apibendrinant, norÄ—Ä?iau pasakyti, jog nepaisant kelių išsakytų pastabų, „PÅ«gos durys“ – aukštos meninÄ—s vertÄ—s kÅ«rinys. Gal tik ne visai vaikams. Arba ne visiems vaikams. Nors iki „BruknelÄ—s“ lygio, mano galva, dar pritrÅ«ko, tai jau labai subjektyvu. Ir galgi, kaip bebÅ«tų, ne visai etiška lyginti.

 


[1] GražinaSkabeikytė. Kodėl dramblio akys raudonos: dabartinio vaikų folkloro ypatumai, Rubinaitis, 1998, Nr. 1

(8), prieiga per internetą: http://rubinaitis.lnb.lt/index.php?-1767044335, [žiūrėta 2016-02-08].

[2] Asta Skujytė-Razmienė. Kitapus pūgos durų. Prieiga per internetą: /index.php?717032311 [žiūrėta 2016 02 08].

 

Recenzijų konkursas.

 

Organizatoriai

Partneris

Informacinis partneris

Siekdami užtikrinti efektyvų interneto svetainės veikimą, jos veikloje naudojame slapukus (angl. cookies). Tęsdami naršymą interneto svetainėje, sutinkate, kad Jūsų kompiuteryje būtų įrašomi slapukai. Slapukų politika