Stiprėjanti juoda: eilėraš?iai / Valdas Gedgaudas; panaudoti Eglės Vertelkaitės darbai. – Vilnius: Homo liber, 2013. – 159 p. – ISBN 978-609-446-056-2
Kodėl, kalbant apie poeziją, norisi vengti žodžio „gyvenimas“? Ar ne iš pertemptos poetinės stygos, kai kalbama dramatiškai, su skausmu ir egzaltacija? Būtent nuo tokių ekstazių atsiriboti siekė 1994 m. almanacho Svetimi autoriai: Dainius Dirgėla, Valdas Gedgaudas, Evaldas Ignatavi?ius, Alvydas Šlepikas, Donatas Valan?iauskas. Almanache jie paskelbė ir manifestą-programą, kuri laikoma jų poetinio sambūrio („Svetimi“) ašimi. Manifestas reliatyvistinis, žavus antrakursei, atitinkantis progresyviausias paskutinio XX a. dešimtme?io minties tendencijas: jame poezija „įžeminta“, nuvainikuota, „atjungta“ nuo Gyvenimo, paneigtas heroizmas, autoriaus intencija, apgintas kūrinio atvirumas. Dabar vėl atsiver?iau tą manifestą – patį kaip eilėraštį:
Viskas yra pasakyta, nes žodžių mažiau nei žmonių.
Niekas nepasakyta, nes žodis negali pažinti žodyno.
[...]
Bet koks menininko užsiangažavimas – politikoje, religijoje ar kitoje visuomeninio gyvenimo srityje – neturėtų atsispindėti jo kūryboje. (Solidžioji marksistinė kritika šią vietą pavingiuotų raudonai kaip klaidą?).
[...]
Eilėraštis turi būti SVETIMAS autoriui, kad būtų savas skaitytojui.
[...]
Grožis – reliatyvi sąvoka.
Mūsų laikų genijus – tai analfabetų ir totalinės reklamos produktas. Pagrindinių herojų laikai – pasibaigė.
Užmarštis – irgi pripažinimo ženklas.
Dramatiškas manifestas, saky?iau. Ar atsiver?iau jį tam, kad patikrin?iau, kaip paskutinė Gedgaudo poezija jo laikosi?
* * *
Susirasti V. Gedgaudo eilėraš?ių rinkinį Stiprėjanti juoda („Homo liber“, 2013) pirmiausiai paakino toks paaugliškas ir todėl sentimentalus pavadinimas. (Ieškant knygos, atminties fone nedetalizuoti tūnojo faktai, kad mirė praėjusį kovą, dar jaunas – kaip dabar suprantu; kad panašiu metu buvo beišsikvepiąs skandalas dėl Gedgaudo, kaip teatro kritiko, įžūlumo ir politinio nekorektiškumo. Kad iš Klaipėdos, muzikantas.) Pavadinimas mane suintrigavo labiausiai. Suprantu, kad mažai kas yra stipriau už stiprėjan?ią juodą, kai tau 15. Bet ar tikrai nėra nieko stipriau, kai tau 51? Perdėm klerikališkai brėžiu šią amžiaus skirtį (akivaizdžiai dabar jau šliedamasi prie antrosios grupės), bet šis primityvus kategorizavimas tegul pasitarnaus kaip metonimija dviejų skirtingų sąmoningumų – amžinos paauglystės ir laikinos brandos.
Stiprėjanti juoda yra vientisas, savo pavadinimui ištikimas sunkiai paskaitomų eilėraš?ių rinkinys. Apie jį norėtųsi kalbėti panašiai, kaip Lietuvos radijo „Klasikos“ programoje kalbama apie sąlyginai jaunų (bet ne pa?ių jauniausių anglakalbių be akcento), egzistencialistiškai depresuotų Lietuvos kompozitorių modernias kompozicijas. Skaitant, klausant šio kūrinio pirmiausiai pastebi lyg už surūdijusios patefono adatos stringan?ius žodžių „nelygumus“, kurie ir sudaro Gedgaudo poezijos „reljefą“, arba pagrindą. Pasiklausykime atsitiktinio fragmento:
[...]
nesusitvarko su aštuntuoju
intrados taktu
atminties davatkynų
nusidėjėlės suktos
nukamuotas vangus kolektyvas
vaisių punšo ištroškęs
o pokylis artinas
triūsia meistrai
kiekvienas savo beprotnamiuose
prakeikti šventikai
kopinėjantys išganymo gedulą
stingdantį atgailos šaltį
suglamžytom oranžinėm suknutėm
užginton priartėti vaikystėn
prasmukti vis bandantys
pamišę iškrypėliai
pavargusiam dulkėtam baritonui
iškilniai detonuojant nukošiant
žaliom rūtom apkaišytą
ūdrio ariją iš girioj
stumbrą varinėti
margus sakalus penėti
nuožmų vanagą kryžiuotį
vis be atvangos vaikytis
pabodusių apysunkiai
anglijan?ion erdvėn nupypsin?ių
vegetatyvinių omnipotencinių
pilėnų
(eil. „Priešo žemėj“)
Tokios leksikos požiūriu eilėraš?iai vienas už kitą išraiškingesni: žodžiai kaip akmenys – skirtingų formų, tekstūriški, nejudrūs, nors ir morfologiškai permontuoti, lyg išsukiotais sąnariais. Apie žodžių reikšmes sunku galvoti, tenka valios pastangomis prispausti dėmesį, įtempti pagavą, kol galiausiai vis tiek, prieš savo „skaitytojišką visagalią valią“, pasiduodi:
[...]
ausis pastatęs klausosi
apgręžtų persukto laiko sekvencijų
su fryginiais chroniško
dusulio protrūkiais
nusimoduliavęs toks visas
kažkadaise pirmas diskantas
su žvaigždute sidabrinėj gerklytėj
žaisdamas prieraktiniais
infantilokais tolimų
strum und drang
tre?io laipsnio pašvais?ių šešėliais
(eil. „Senasis pianistas“)
Būtent pasidavus, atsisakius pretenzijų iš pirmo karto (antro ir neskaitysi) skaidriai pamatyti formos ir turinio sankabas, sušmėžuoja tokios rachitinės poezijos Herojus. Pagal Michailą Bachtiną, herojus yra autoriaus kūrybinė išmonė, bet ir autorius, pagal jį, nėra biografinis žmogus, bet kūrinio forma. Eilėraštyje girdime savarankiško herojaus ir jį apglėbian?io autoriaus (formos) diskusiją, kuri ir sudaro kūrinio vertybinį bei prasminį centrą.
Bandžiau sekti, ką sako Gedgaudo poezijos Herojus, žiūrėdama į jį, kaip siūlo Bachtinas, – kaip į Kitą, kaip į Žmogų, t. y. kaip į savarankišką vertybinį pasaulio esinį. Toks žvilgsnis mane apsaugojo nuo ironijos, kuriai nelengva atsispirti, kai esi išgyvenęs ir jau seniai paauglystėn nurašęs juodos stiprėjimą. Tas, kurį išgirdau kalbantį Gedgaudo eilėraš?iuose, labai sukrėtė: tai – baisiai ken?iantis žmogus, pavargęs nuo naštos, nusivylęs, išsekęs, praradęs viltį, save prakeikęs: suplėšytu skafandru, išsukiota širdim, pavėjui nubarškantis (eil. „Mėnulio favoritai“). Po kelių tokių susitikimų, iš pradžių nepakeliamai dramatiška ir pertempta atrodžiusi poezija pamažu atsileido, ritmas normalizavosi (taip priėmiau nuobodžią eilėraš?ių monotoniją) – žiūrėjau, klausiausi toliau.
Kiekvienas eilėraštis – smulkus fonetinis ir grafinis eskizas, vos vos trukdomo radijo bangomis pagaunamas garsas, „peizažo trupmena“, anot vieno eilėraš?io. Nelengva tokiame išsibars?iusių žodžių (būdingi sintaksės „apvertimai“, jungtukų ir dalely?ių balastas) pertekliuje, lyg nereikalingų štrichų triukšme, pamatyti Jo siluetą: „...Pasišiaušė. / Susigūžė. Slėpdamas amputacijų randus...“ (eil. „Žiemos miegas“). Rašau apie Jį, Herojų, didžiąja raide specialiai, norėdama jį paguosti, kaip nors reabilituoti – nors, pagal Jo paties manifestą, pagrindinių herojų laikai yra pasibaigę. O kas yra pagrindiniai herojai? Vietomis, klausydamasi Tamsėjan?ios juodos raudos, darėsi sunku atskirti, kur mūsų laikų Herojus, o kur – Kristus. Jie tokie panašūs pasirodė kentėdami ne-savo šešėliuose.
Jis yra nuolat „palinkęs kristi“, pasviręs suklupti, atsimušantis į uždarytas duris („beldimas į duris – bet mes neatidarom“, eil. „Metų laikai“); Jam gėda savęs, nes atrodo sau „toks keistas pokvailis juokingas“, sau pa?iam baisus (eil. „Vėjas vakarų“), „Vienut vienas nukaršęs berniukas / [...] / sutapęs su savo tamsa“ (eil. „Gyvnieji paveikslai“), su išdaužtu širdies iliuminatorium (eil. „Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ“). Kristus tuo panašesnis į Jį, kad Herojus, žiūrėdamas į Mirusįjį ant kryžiaus, nemato nė vieno dieviškumo ženklo:
Tas angelas su kaina ant peties
Apleistoje paminklų dirbtuvėlėje šalia šventoriaus
Brangus bjaurybė – nė žymės
Kad būtų kada nors bent kiek kur nors skrajojęs
(eil. XII stotis: „Miršta ant kryžiaus“)
Akivaizdu, kad eilėraš?iuose plėtojama ne tik autoriaus diskusija su Herojumi, bet ir su „nesuveikusia“ religija, krikš?ioniškomis maldingumo praktikomis. Religija nesuteikė laukto efekto, neįvyko stebuklas, dėl kurio Herojus kažkada kreipėsi į pažadėtąjį Dievą ir išganymą. Tai nuvylė, bet Herojus nepajėgus išeiti už religijos lauko ir būti indiferentiškas. Herojus pyksta, neken?ia, kaltina Dievą tais pa?iais kaltinimais, kuriais pats jau?iasi esąs kaltinamas: subuitėjimu, drungnumu, nebylumu, abejingumu: pvz., eilėraštyje „Didysis ketvirtadienis“ Herojus Kristaus nuteisimo ir kan?ios dieną leidžia virtuvėje, ant keptuvės šildydamasis vakarykš?ius koldūnus su svogūnais ir ke?upu, kartoja mintinai iškaltą išdavys?ių liturgiją. Toks Herojaus santykis su „iš galiojimo išėjusia“ religija primena egzistencialistą Algimantą Mackų, kurio poezijos subjektui pirmiausiai pradėjo „skaudėti Dievą“. Gedgaudo Herojus jau?iasi pavargęs nuo savo bergždžių pastangų gyventi dvasingai (toks užduotas „privalomos“ religijos imperatyvas), Jis per daug neatitinka dvasingo žmogaus „standartų“:
[...]
mano siela sudrėkus
neįsidega lūžta degtukas
ir alkaną tamsą drebia naktis
(eil. „Post mortem“)
Kad religijos šifras yra svarbus šiai poezijai prikišamai rodo įvairios nuorodos į krikš?ioniškas šventes ir simbolius, kurie tarsi tikrinami, išbandomi nepakeliamu Herojaus gyvenimu, kad būtų galutinai sukompromituoti (eil. „Didysis ketvirtadienis“; „Eli, Eli, lema sabachtami“; 14 eilėraš?ių ciklas „Stotys“, kur kiekvienas eilėraštis vadinasi taip pat, kaip ir Kristaus kan?ios kelio atitinkama stacija). Religiniai simboliai praradę savo transcendentinį matmenį: „Sumautas angelas su maudymosi kepuraite / [...] / gėlėtom sauskelnėm tvarkingai pabalnotas“ (eil. „Ima nešti kryžių“); kitur – reanimacinis angelas (eil. „Svarstyklės“). Ar šios būtybės neprimena A. Mackaus „homoseksuališkų angelų“ ir „lesbianiškų teresėlių“? Panašiai „kompromituojami“ ir astrologiniai horoskopai – kiekvienam ženklui skirta po subtilios ironijos eilėraštį.
Baigiamajame rinkinio straipsnyje poetas Romas Daugirdas rašo, kad Gedgaudo poezijos Herojus yra pasmerktas pralaimėti, ta?iau: „pralaimi jis stojiškai ir ramiai, be konvulsijų ištirpdydamas savo sielos dalis kunkuliuojan?iame chaose.“ (p. 151). Aš saky?iau, kad mūsų Herojus pralaimi skausmingai, su baisiomis konvulsijomis („mano gęstan?ių mėnesių sesei / aštriai taip lyg rėktų gyva / lyg nebūtų numirus / šioj pasakų mėsmalėj / paukštišką veidą nutaško“, eil. „Vandenis“), nevalingomis kan?ios grimasomis, ta?iau vienas dalykas Jį tikrai daro stojišką – Jam užtenka stiprybės pripažinti savo silpnumą: pvz., „aš taip sunkiai sergu – atsakau – / aš sergu – – –“ (eil. „Mergelė“). O jeigu nesirgtum, Herojau, kas tada būtų? Keliuose eilėraš?iuose per ištartus sąlygos sakinius (jeigu bū?iau; jeigu pavyks) tarsi prisileidžiama viltis nubusti iš užburto kritimo, iš atsikartojan?io išvarymo iš rojaus (eil. „Kelyje“) – nors tokia viltimi ir nepasitikima, Herojus bent žino apie alternatyvą. Kaip kontrastas nesuvaldomam juodam fonui keliuose eilėraš?iuose pasirodo vaikystės pasaulis:
kas ten juokias naiviai taip tarsi paskutinis
kaip tu kažkadais
už sekmadienių rentinio
traškiam atminties avietyne
(eil. „Baltame fone“)
Vaikystėje sustabdytą laiką ir kartu amžino liūdesio nuojautą „vaizduoja“ ir vienas geriausių šio rinkinio eilėraš?ių. Jeigu rinkinys būtų muzikinė kompozicija, tai „Šimtas metų rudens“, matyt, būtų labiausiai nugrotas ir visiems atpažįstamas kūrinio fragmentas, kurio melodija kinta nuo šilkinio pieniško švelnumo, pūliuojan?ių slyvų iki gaižaus skutamojo judesio, ir bent formaliai reprezentuoja Gedgaudo poezijos grožį – tą, anot manifesto, „reliatyvią sąvoką“:
Šimtas metų rudens
Virš marių ovalo
debesio antakio juosvo
švelnaus vėjo kutenamo
kopagūbrio apgamo
beveik skutamuoju prazvimbdavo
į šilto pieniško
rūko rankovėn
suvystytą jauną save
tokį pilną vilties
spurdan?iom vepšlom
regis galintį viską
jauną pusšunį
kantriai tykantį
minkštavilnių rugsėjų piemens
nusi?iurkšt atlingavusio
po pūliuojan?iom
rudenio slyvom
Skaitydama pūliuojan?ią poeziją, klausydama Herojaus balso iš vis stiprėjan?ios tamsos, pagalvojau, kad štai „svetimo“ poezija nusižengė manifestui ir „susijungė“ su gyvenimu – toks tikroviškas, „žmogiškas“ santykis užsimezga su Herojumi, kai pasikliauji Bachtinu. Norėjau būti Veronika, kuri ateina ken?ian?iam Kristui nušluostyti veido – nedaugelis tame sumaitotame kalinio kūne tada atpažino Dievą.