Skaitymo metai - Inga MituneviÄ?iÅ«tÄ—. KlausinÄ—ti kvieÄ?ianti knyga

Inga MituneviÄ?iÅ«tÄ—. KlausinÄ—ti kvieÄ?ianti knyga




Tomo S. Butkaus „Bumba Dumba ir Visatos sukūrimas“[1] – debiutinė šio kūrėjo (poeto, architekto, dailininko, muzikanto, kūrybinių dirbtuvių „Vario burnos“ įkūrėjo) knyga vaikams. Knyga jau susilaukė nemažo atgarsio ir buvo įvertinta – pelnė Tarptautinės vaikų ir jaunimo literatūros asociacijos Lietuvos skyriaus apdovanojimą „Reikšmingiausias metų debiutas“. „Bumba Dumba ir Visatos sukūrimas“ – neabejotinai daugiasluoksnė knyga, pretenduojanti į universalų filosofinį tekstą apie žmogų ir jį supantį pasaulį bei skaitytina tiek mažųjų, tiek suaugusių skaitytojų. Šioje recenzijoje ir bandysiu išryškinti šiuos du žiūros taškus – į knygoje kuriamą pasaulio modelį pažvelgti tiek vaiko, tiek suaugusios vaikų literatūros mylėtojos akimis. Pradėsiu nuo suaugusio žmogaus žvilgsnio.

Lietuvos televizijos laidoje „Labas rytas, Lietuva“ (2014-01-14) vaikų literatÅ«ros kritikÄ—s, literatÅ«rologÄ—s Loretos JakonytÄ—s paklaustas apie pagrindinį knygoje „Bumba Dumba ir Visatos sukÅ«rimas“ užduodamÄ… klausimÄ… „KodÄ—l viskas yra taip, kaip yra?“ Tomas S. Butkus pateikia atsakymÄ…, kurį galÄ—tume laikyti vienu iÅ¡ knygos perskaitymo raktų: „AtsakyÄ?iau labai paprastai: na todÄ—l, kad taip yra. (...) Žmogaus kelionÄ— yra tarsi viena diena, tu atsimerki ir kiekviena diena ji kaip ir ta pati. (...) Bumba Dumba suvokia, kad kiekviena diena yra vis nauja, bet tam tikra prasme tai yra kaip žmogaus gyvenimas, jis užsibaigia mirtimi, ir tada vÄ—l toks kaip sakyÄ?iau dabar budistinis požiÅ«ris, kad yra nepertraukiamumo ciklas, visa ko priežastingumas, ir tÄ… vaikai puikiai turi, jie atsineÅ¡a iÅ¡ kažkur (...).“ (autoriaus kalba netaisyta). Tad pabandykime šį kÅ«rinį panagrinÄ—ti pasitelkdami Rytų, tiksliau budizmo, filosofijos reikÅ¡mių kodÄ….

Pradžios situacija: „Bumba Dumba buvo paprasÄ?iausias žmogelis. Gyveno be rÅ«pesÄ?ių, nieko neveikÄ— ir visai apie niekÄ… negalvojo. Kol vienÄ… kartÄ…...“ (p. 7). Å iame kontekste suvoktina kaip pabudimo momentas, naujo kelio atskaitos taÅ¡kas – kelio, kuriuo einant pradedama suvokti, kad mus supanti realybÄ— – daiktai, reiÅ¡kiniai, pojÅ«Ä?iai, mes patys, kitos bÅ«tybÄ—s – egzistuoja ne visai taip, kaip manÄ—me iki Å¡iol. Budistai tiki, kad gyvename sansaroje – nuolatiniame susijusių atgimimų rate. Å is bÅ«ties cikliÅ¡kumas nulemtas ankstesnių poelgių, veiksmų, minÄ?ių (karmos), jam bÅ«dingas kentÄ—jimas, laikinumas ir neiÅ¡manymas. NeiÅ¡manymu, pasak Jeffrey Hopkinso, filosofijos daktaro, Virdžinijos universiteto Tibeto studijų profesoriaus emerito, vadinamas „mÅ«sų įprastinis daiktų suvokimas pagal tai, kaip jie atrodo“ (Jo Å ventenybÄ— Dalai Lama, Jeffrey Hoppkins „Kaip pažinti save“, p. 8). NeiÅ¡manymas reiÅ¡kia „ne tik nežinojimÄ…, kaip daiktai ir žmonÄ—s iÅ¡ tiesų egzistuoja, bet ir jų tikrosios prigimties nesuvokimą“ (ten pat). Dalai Lamos žodžiais tariant: „NeiÅ¡manantis protas netiria iÅ¡orÄ—s, kad nustatytų, ar ji nÄ—ra apgaulinga, jis paprasÄ?iausiai sutinka, jog daiktai yra tokie, kaip atrodo“ (p. 33). Tokia interpretacija gali pasirodyti kiek pritempta, bet paties autoriaus užuominos daro jÄ… „legitimią“, tad BumbÄ… DumbÄ… galime laikyti iÅ¡ties Å¡iek tiek nubudusiu, mat iki tol gyvenÄ™s be rÅ«pesÄ?ių ir apie niekÄ… negalvojÄ™s, jis staiga pradeda tyrinÄ—ti tikrÄ…jÄ… realybÄ—s prigimtį: „O pakraÅ¡tys – tai tas mÄ—lynumas anapus Pievos ar anas juokingas rausvas taÅ¡keliÅ«kÅ¡tis, judantis manÄ™s link?“ (p. 8).

Dabar Å¡iek tiek nutolkime nuo budizmo filosofijos ir atkreipkime dÄ—mesį į vietÄ…, kurioje atsiduria „šiek tiek nubudÄ™s“ Bumba Dumba: „ (...) po atviru Dangumi, neiÅ¡matuojamų platumų ir neaprÄ—piamų tolybių pakraÅ¡tyje (...)“ (p. 8) – Å¡i akmenuota dykra, įkvÄ—pta Islandijos kraÅ¡tovaizdžio, manau, bÅ«tų simpatiÅ¡ka ne tik tuÅ¡tumos suvokimo siekiantiems budistams, bet ir nemažai daliai tautų, kurių mitai aiÅ¡kina pasaulio sukÅ«rimÄ…. Tai vieta, kur siauÄ?ia stichijos, „suskrenda didžiausi ir keisÄ?iausi debesys, kur ugnies kamuoliai galynÄ—jasi su plaÄ?iausiomis tamsybÄ—mis“ (p. 8), taigi elementai (žemÄ—, vanduo, ugnis, oras), skendintys Chaose, virsta Kosmosu, netvarka tampa tvarka ir taip kuriama Visata. Kyla klausimas, kokia Å¡iame kÅ«rybos procese Bumbos Dumbos funkcija ir paskirtis – ar jis taip pat KÅ«rÄ—jas, ar veikiau pasyvus StebÄ—tojas, tiesiog bandantis suprasti „Jei Ä?ia Nieko nÄ—ra, tai kas yra Tai?“ (p. 12). Atsakymas ir taip, ir ne. Viena vertus, Bumba Dumba tarsi leidžia pasauliui „įvykti“ savaime – pabrėžiama, kad daiktus reikia patirti, o ne apie juos galvoti („Juk ir Pievoje, ir Danguje, ir Okeane pasirodantys daiktai iÅ¡nyksta, vos apie juos imi galvoti.“ (p. 24)), tai vÄ—lgi labai artima budistinei pasaulėžiÅ«rai, kur atmetama KÅ«rÄ—jo figÅ«ra, o pasaulis suprantamas kaip begalinÄ— priežasÄ?ių ir pasekmių seka. Kita vertus, pasaulis suprantamas kaip mÅ«sų sÄ…monÄ—s projekcija („ – Viskas yra taip, kad galÄ—tų to ir nebÅ«ti.“ (p. 28)), kam pritartų ir budistai, teigiantys, kad keisti pasaulį reikia pradÄ—ti nuo savÄ™s („TaÄ?iau nuolatinÄ—mis pastangomis lavindami protÄ…, mes galime pakeisti savo nuovokas ir nuostatas. Tai iÅ¡ tikrųjų gali permainyti mÅ«sų gyvenimus.“ – Jo Å ventenybÄ— Dalai Lama „Atverta Å¡irdis“, p. 22), taigi viskas priklauso nuo mÅ«sų sÄ…monÄ—s.

Koks tas besikuriantis ar bekuriamas Pasaulis? Berods, vienintelis tikras ir pastovus jo bruožas yra nuolatinÄ— kaita, nuolatinis svyravimas tarp BÅ«ties ir NebÅ«ties („SaulÄ—. Jos Danguje anksÄ?iau nebuvo. VisÄ… rytmetį – nÄ— trupinÄ—lio! Ir Å¡it – Å¡vieÄ?ia didelis kamuolys virÅ¡ galvos. Tarsi kokia SaulagÄ—lÄ—. O juk tuoj atÅ¡liauÅ¡ Debesis. Ir jos nebeliks... Gal neliks ir manÄ™s?..“ (p. 24)) – vÄ—l gi iÅ¡ esmÄ—s budistiÅ¡kas, laikinumo įžvalga Ä?ia yra viena esminių filosofinių tiesų („O sansaros galÄ—sime iÅ¡sižadÄ—ti tik pirmÄ… suvokÄ™, kad visi neiÅ¡vengiamai mirsime. Nuo pat gimimo mumyse glÅ«di mirties sÄ—kla. Jau gimties mirksnį pradedame artÄ—ti prie neiÅ¡vengiamybÄ—s.“ – Jo Å ventenybÄ— Dalai Lama „Atverta Å¡irdis“, p. 55). Viskas, kÄ… gali jame nuveikti, bÅ«ti pasiruoÅ¡Ä™s atvira Å¡irdimi ir iÅ¡tuÅ¡tÄ—jusia, be iÅ¡ankstinių nusistatymų sÄ…mone iÅ¡gyventi dabarties akimirkos žavesį, galbÅ«t net momentinį nuÅ¡vitimÄ… – pamatÄ™s OkeanÄ… Bumba Dumba pagalvoja, kad „turbÅ«t Ä?ia gyvena tik smÄ—lis ir kriauklÄ—s“ (p. 23), kai staiga į orÄ… Å¡auna milžiniÅ¡ka vandens Ä?iurkÅ¡lÄ—, banginis suspindi vaivorykÅ¡tÄ—s spalvomis ir vÄ—l dingsta į tuÅ¡tumÄ…...

Galų gale kelionės ratas apsisuka, ir Bumba Dumba grįžta namo. Diena kaip ir kitos, „Viskas kaip Visada“ (p. 42), bet jis jau pasikeitęs, kokybiškai kitoks, tarsi gimęs iš naujo (tokią mintį inspiruoja ir kiaušinio, iš kurio išsirita Diena, o kartu su ja ir visi daiktai ir gyviai, simbolis – p. 41). Jis nusprendžia aprašyti „Visa Tai, ką jam teko patirti“ (p. 42), ir tuo būdu mes sužinome, koks tai kokybinis pokytis – vidinis žinojimas, visų būtybių tarpusavio sąryšio, priklausomybės ir vienumo suvokimas: „Bumbai Dumbai viskas buvo aišku: šios pamiškės su obelų žiedais, šios pakrantės su jūržolėmis, šis dieną naktį dūzgiantis dangus, ir jis, pats save sugalvojęs, ir tu, ir aš, ir mes, visi krebždantys ir krutantys pavidalai, esame viena.“ (p. 45). Bumba Dumba yra visas Pasaulis, o visas Pasaulis yra Bumba Dumba, nebeegzistuoja nei skirtys nei opozicijos, nei formos nei pavidalai, ištirpsta ribos. Nušvitimas.

Toks tad suaugusio žmogaus žvilgsnis. TaÄ?iau nÅ«dienos vaikų literatÅ«roje įsigalint dvigubo adresato tendencijai, skaitantysis į tokį kÅ«rinį turi žiÅ«rÄ—ti tarsi dvigubu žvilgsniu, bandydamas įžvelgti, kÄ… kÅ«rinyje mato vaikas, o kÄ… suaugÄ™s, kas patrauklu vienam, o kitam – galbÅ«t ne. Tad pabandykime pabÅ«ti vaiko kailyje ir „BumbÄ… DumbÄ… ir Visatos sukÅ«rimą“ pamatyti jo akimis.

Keistas kiauÅ¡ingalvis žmogelis, niekuomet nebumbantis Bumba Dumba (puikus garsų žaismas!), gyvena be rÅ«pesÄ?ių, nieko neveikia ir negalvoja, kol kartÄ… atsiduria supamajame gulte po atviru Dangumi ir pradeda mÄ…styti ir klausinÄ—ti apie save ir pasaulį. Pasaulis, kuriame atsiduria Bumba Dumba – keistas, pilnas erdvÄ—s, begalybÄ—s, tuÅ¡tumos, pro Å¡alį plaukianÄ?ių debesų ir minÄ?ių. Keisti (ir, sakyÄ?iau, iki „bÅ«ties minimumo“ redukuoti) ir Å¡io pasaulio Ä®vykiai: pasirodo SaulÄ—, Bumba Dumba susiruoÅ¡ia pasivaikÅ¡Ä?ioti, pamato vaikÅ¡tinÄ—jantį GerÄ…jį DraugÄ…, ieÅ¡ko Okeano, jame iÅ¡nyra Banginis ir sukelia purslų fontanÄ…, auga Keistasis Medis, taip pat užduodantis klausimus sau ir apie save, ateina Naktis, pateka MÄ—nulis. Taip apsisuka bÅ«ties ratas ir Bumba Dumba grįžta namo, bet patenka į sapnÄ…, paskui į dar vienÄ…, kol galų gale iÅ¡auÅ¡ta Rytas, pasaulis gimsta iÅ¡ naujo ir Bumba Dumba nusprendžia apraÅ¡yti savo kelionÄ™, kad „kiekviena žvaigždÄ— Danguje, kiekviena žuvis Okeane ir kiekvienas medis Pievoje“ galÄ—tų pamatyti ir iÅ¡girsti „Visa Tai, kÄ… jam teko patirti“. Bumba Dumba, mano galva, yra tikrai patrauklus personažas ir turi potencialo įaugti į vaikų vartosenÄ… gal net kaip bendrinis vardas – visiems mÄ—gstantiems klausinÄ—ti įvardyti (plg. su rusiÅ¡ku „почемучка“). Tuo labiau, kad pasak autoriaus Bumba Dumba – personažas, atsiradÄ™s iÅ¡ žaidimų su vyresniÄ…ja dukra Eleonora Magdalena, tad vaikų pasaulÄ—vokai tikrai turÄ—tų bÅ«ti artimas.

Knygoje labai juntamos autoriaus pastangos perteikti vaiko pasaulÄ—jautÄ… – pavyzdžiui, iÅ¡ pirmo žvilgsnio keisti epizodai, tokie kaip plaukianÄ?ios pro Å¡alį, taigi materializuotos, mintys, kurias galima pagauti, kaip tik ir atspindi vaiko pasaulio suvokimo raidÄ…: žymusis prancÅ«zų psichologas Jean Piaget, tyrinÄ—jÄ™s vaikų mÄ…stymo, pasaulÄ—vokos ypatumus, teigia, kad iki tam tikro amžiaus, maždaug iki 8 m., vaikai mÄ…stymÄ… visiÅ¡kai tapatina su daiktais, apie kuriuos galvoja, su balsu, kai Å¡neka, su oru, vÄ—ju ir t.t., t.y. su kažkuo, esanÄ?iu iÅ¡orÄ—je (Jean Piaget „Vaiko pasaulÄ—voka“), taip pat tokio amžiaus vaikai vidinių dalykų neskiria nuo iÅ¡orinių, o materialaus pasaulio nuo psichinio. Tad pro Å¡alį plaukianÄ?ios mintys vaikų tikrai neturÄ—tų stebinti. Taip pat sapnai bei virtimas juose kažkuo kitu: „Tik dabar Bumba Dumba suprato, kad klimpsta į gilų SapnÄ…. Ir net ne jis... Tai kažkoks kitas Bumba Dumba, gyvis žaliomis akimis (...)“ (p. 38). Bumba Dumba jau Å¡iek tiek pažengÄ™s, supranta, kad sapnuoja ir kad sapno veikÄ—jas galbÅ«t yra ne jis pats, bet galiausiai su sapnu visiÅ¡kai susitapatina. Tokį sapno suvokimÄ… galÄ—tume palyginti su vaikų atsakymais, pateiktais jau minÄ—to Jean Piaget knygoje „Vaiko pasaulÄ—voka“: „METRAS (5 m. 9 mÄ—n.) – AÅ¡ esu sapne: sapnas ne galvoje (!). Kai sapnuoji, nežinai, kad esi lovoje. Žinai, kad eini. Esi sapne.“ (p.70); „FAVAS (8 m.) (...) – KÄ… reiÅ¡kia „du kartus buvau iÅ¡ tikrųjų“? – TodÄ—l, kad kai gulÄ—jau lovoje, buvau iÅ¡ tikrųjų; o kai buvau sapne su velniu, irgi buvau iÅ¡ tikrųjų“ (p. 78) ir t.t. Pats autorius tai įvardijo kaip „bandymÄ… žaismingu bÅ«du perteikti, kad per sapnÄ…, per vidinÄ™ transformacijÄ… knygos subjektas gali transformuotis į bet kurį gyvÄ… sutvÄ—rimą“ (jau minÄ—tos „Labas rytas, Lietuva“ laidos įraÅ¡as). Vaikams labai artima turÄ—tų bÅ«ti ir knygos mintis, kad viskas yra gyva ir tarpusavy susijÄ™ – Jean Piaget tai įvardija kaip „vaikų animizmą“: „Kadangi vaikas neskiria psichikos pasaulio nuo fizinio ir pirmaisiais gyvenimo metais nepastebi aiÅ¡kių ribų tarp savo „aš“ ir iÅ¡orinio pasaulio, natÅ«ralu, kad laiko gyvais ir sÄ…moningais daug kÅ«nų, kurie mums atrodo bedvasiai.“ (p. 119). Tad matome, kad Å¡i knyga yra tikrai vykÄ™s bandymas perprojektuoti tam tikrÄ… pasaulio sampratÄ…, vertybes ir net filosofinį užtaisÄ… į tam tikrÄ… vaikiÅ¡kÄ… lygmenį.

O kas knygelÄ—je ne visai pavykÄ™? Jei bÅ«Ä?iau vaikas, nežinau, ar man ji patiktų. Ko gero, ne visai, jei skaityÄ?iau viena. Per daug neaiÅ¡kumo, per daug klausimų, į kuriuos atsakymus turi atrasti pats, trÅ«ksta vientiso dinamiÅ¡ko siužeto, norÄ—tųsi daugiau veiksmo ir jo motyvacijos, kad Keistasis Medis ne Å¡iaip sau augtų ir nevestų vaisių, nemestų Å¡eÅ¡Ä—lio ir po juo negyventų sliekai, kad bÅ«tų nors kokia nuoroda, užvedantį vaikÄ… ant kelio, kad jam nereiktų kaip tam Bumbai Dumbai klajoti po „neiÅ¡matuojamas platumas ir neaprÄ—piamas tolybes“. Be abejo, knyga yra mÄ…stantiems ir klausiantiems vaikams ir tokiems pat suaugusiems, taip pat skaitymui bei klausinÄ—jimui kartu. Tokio klausinÄ—jimo vertos ir knygos iliustracijos: joje BumbÄ… DumbÄ… matome pavaizduotÄ… iÅ¡ įvairių perspektyvų – iÅ¡ virÅ¡aus, priekio ir nugaros, tarsi iÅ¡ vidaus ir net iÅ¡nykusį, taip ir maga uždavinÄ—ti klausimus „kur Bumba Dumba yra?“ ir „kaip jis yra?“, „o gal jo nÄ—ra?“ ir t.t. Geometrinių pavidalų, linijų ir raÅ¡tų, spalvų gausa nerėžia akies, jos – saikingos ir mielos, net popierius Å¡velnios tekstÅ«ros. KnygelÄ—, kuriÄ… norisi vartyti ir glostyti.

Taigi „Bumba Dumba ir Visatos sukÅ«rimas“ perkelia mus į tuÅ¡tumos pasaulį, kur vienas po kito iÅ¡nyra įvairiausi pavidalai, sapnai pinasi su realybe ir viskas yra taip, „kad galÄ—tų to ir nebÅ«ti“. O kas yra? Yra kurianti sÄ…monÄ—, bandymas suprasti pasaulį, suvokti, anot Tomo S. Butkaus, „kur mes gyvename, kas mus supa, kodÄ—l vyksta vieni dalykai ir kiti dalykai nevyksta“ bei perteikti tai vaikams suprantama kalba. Knyga, kvieÄ?ianti skaityti kartu ir klausinÄ—ti.


[1] Bumba Dumba ir Visatos sukūrimas: pasaka / Tomas S. Butkus; iliustracijos autoriaus. – Vilnius: Vario burnos, 2012. – 47 p. – ISBN 978-609-95464-0-7

 

Recenzijų konkursas.

 

Organizatoriai

Partneris

Informacinis partneris

Siekdami užtikrinti efektyvų interneto svetainės veikimą, jos veikloje naudojame slapukus (angl. cookies). Tęsdami naršymą interneto svetainėje, sutinkate, kad Jūsų kompiuteryje būtų įrašomi slapukai. Slapukų politika