Skaitymo metai - Antanas Sheshi. Objektyvusis Aidas MarÄ?Ä—nas: recenzija su iÅ¡ankstine nuostata

Antanas Sheshi. Objektyvusis Aidas MarÄ?Ä—nas: recenzija su iÅ¡ankstine nuostata

2016-02-02

 
 


 


Viename: eilÄ—rašÄ?iai / Aidas MarÄ?Ä—nas. – Vilnius: Lietuvos rašytojų sÄ…jungos leidykla, 2015. – 142 p. – ISBN 978-9986-39-851-6

KažkodÄ—l tikima, kad išankstinÄ—s nuostatos kenkia objektyvumui. Bet pajÄ—gumas bÅ«ti objektyviu ir įsivaizdavimas tokiu esant – skirtingi dalykai. Vargu ar bÅ«Ä?iau gebÄ—jÄ™s nešališkai pasisakyti apie Aido MarÄ?Ä—no kÅ«rybÄ… ir prieš ketvirtį amžiaus, kai nedvejodamas rikiavau jį pirmoje didžių lietuvių poetų eilÄ—je. Deja, A. MarÄ?Ä—no padÄ—tis šioje rikiuotÄ—je senokai pasikeitusi: gal anksti tapÄ™s stabu, anksti ir sustabarÄ—jo? Nors, kalbant apie naujausiÄ… jo poezijos rinkinį „Viename“, norÄ—tųsi sakyti priešingai – pernelyg atsipalaidavo.

Pasiryždamas rašyti apie šiÄ… knygÄ… iš anksto žinojau – objektyvus nebÅ«siu. Suvokiau tai dar prieš jÄ… atversdamas. MaÄ?iau: įžengÄ™s į naujÄ… tÅ«kstantmetį A. MarÄ?Ä—nas slopsta, iš aido telieka aidužis, labiau dūžio padarinius nei garsÄ… primenanti mažybinÄ— forma, nyksta esmÄ—, skambesys, plinta (m)inkštimas... Šis pojÅ«tis nesitraukia daugiau nei dešimt metų ir stiprÄ—ja sulig kiekviena jo knyga. Bet jaunystÄ—s laikų dievaiÄ?iai taip lengvai neišdyla iš pasÄ…monÄ—s: viltis, kad klystu, kad dar pavyks aptikti kadaise taip žavÄ—jusį poetÄ…, neapleido net skaitant paskutinius naujausio rinkinio puslapius. Kad ir kaip gaila, – neaptikau.

Kas gi pasikeitÄ—? Galimų atsakymų spektras platus: kito poetas, skaitytojai, rašymo stilius, o gal tiesiog – laikai. Tiksliai šių pokyÄ?ių priežastis įvertinanÄ?io mato tikrai nerasime, tad belieka mÄ—ginimai apÄ?iuopti bent kiek aiškesnį jų pradžios indikatorių. Vienas iš tinkamiausių tarp jų – nesyk minÄ—tas objektyvumas; tiksliau – pasikeitÄ™s A. MarÄ?Ä—no požiÅ«ris į jį. Šis bruožas – tikrasis poeto kÅ«rybos kaitos išdavikas: pastaruoju metu A. MarÄ?Ä—nas vis labiau jauÄ?iasi esÄ…s tikrosios tiesos skleidÄ—jas, kurio knygas pristatantiems apžvalgininkams dažnai belieka konstatuoti: „ši poezijos knyga – tinkama visiems, taÄ?iau specialiai subalansuota ji tÄ—ra dviem - Dievui ir paÄ?iam autoriui“1. Šioje citatoje kalbama apie vienÄ… iš ankstesnių poeto rinkinių, bet ji bÅ«tų nesunkiai pritaikoma ir mÄ—ginant subtiliai apibendrinti naujausios knygos tekstus. PerdÄ—tas recenzentų subtilumas ir baimÄ— užgauti galimai taip pat nemenkai prisidÄ—jo prie to, kad A. MarÄ?Ä—no kÅ«ryba nebežavi (ir, regis, ne tik manÄ™s). Kartais susidaro įspÅ«dis, kad ilgÄ… laikÄ… A. MarÄ?Ä—no poezijos statinius Ä?iupinÄ—jusių kritikų pirštai iki blizgesio nuglaistÄ— Ä?ia įmÅ«rytus angelus, o jų akiniai (kadaise turÄ—jÄ™ pagelbÄ—ti įžvelgiant nelygumus) nejuÄ?ia pasidengÄ— nuo angelų sparnų byranÄ?ios rožinÄ—s pudros sluoksniu.

Tad pamÄ—ginkime pažvelgti į „Viename“ be akinių. Statistiškai šiÄ… knygÄ… derÄ—tų apibÅ«dinti kaip daugiau nei šimto verlibro tekstų, sudÄ—liotų į keturis skyrius (tiesa, paskutiniame – vos vienas eilÄ—raštis) ir užėmusių 144 puslapius, rinkinį. Dauguma atvejų – bÅ«tent tekstų, laisvų pamintijimų apie niekniekius, o ne eilÄ—rašÄ?ių. KalbÄ—damas apie kitÄ… autorių to tikrai neakcentuoÄ?iau, nes pagal šiuolaikinÄ—s lietuvių poezijos „standartus“ (vis lengviau išsitenkanÄ?ius posakyje „poezija – studentų ir pensininkų užsiÄ—mimas“) šiems užrašams nelabai ir rastum priekaištų. Bet ar poetui, kurio kÅ«ryba jau įsiterpÄ— į mokyklinių vadovÄ—lių turinį, neturÄ—tume kelti aukštesnių reikalavimų? Rodos, kad pats A. MarÄ?Ä—nas, rašydamas knygÄ…, taip nemanÄ—. Jei reikÄ—tų sukurti trumpÄ… reklaminį šÅ«kį, labiausiai tinkantį šio rinkinio apibÅ«dinimui, pasirinkÄ?iau lengvai. Atsainumas!!! Tai – žodis, nusakantis knygos esmÄ™.

Atsainumo Ä?ia apstu visur – autorius aiškiai laikÄ— jį tikrÄ…ja rinkinio sudarymo koncepcija. KÅ«rÄ—jui ji patogi: atÄ—jo laikas išleisti knygÄ… (o A. MarÄ?Ä—nui pastaraisiais metais toks laikas „ateina“ vis dažniau) – sumeti dar neskelbtus tekstukus į kelis failus ir siunti leidyklai, lai spausdina... Kad šios spÄ—lionÄ—s gali bÅ«ti artimos tiesai, išduoda ir knygos turinio pateikimo netolygumai. Antai, treÄ?iasis rinkinio skyrius „Trys viename“ kiek stipresnis ir nuoširdesnis (kituose šių savybių labai trÅ«ksta), bet užuominų ar sÄ…sajų, leidžianÄ?ių suvokti tokios dÄ—lionÄ—s tikslingumÄ…, knygoje aptikti sunku. Iš neturÄ—jimo kÄ… veikti gimusių tekstų gausa (ypaÄ? pradiniuose puslapiuose) kartais verÄ?ia suabejoti ir žodžio rinkinys tinkamumu apibÅ«dinant šÄ¯ leidinį (gal laikas išplÄ—sti knygų pristatymui naudojamų terminų pasirinkimo galimybes, įteisinant labiau šiuolaikines sÄ…lygas atitinkanÄ?ius variantus: „kratinys“, „maišalas“ ir pan.?).

Žinia, nuolatinis bodÄ—jimasis savo veiklos (kÅ«rybos!?) rezultatais jau keliose paskutinÄ—se knygose yra aiškiausiai deklaruojama A. MarÄ?Ä—no nuostata. Maža to, gÄ—rÄ—jimasis galimybe nieko neveikimÄ… tapatinti su kÅ«rybos procesu kiekviename jo rinkinyje vis lengviau įžvelgiamas. Gal tai – viena iš dabar literatÅ«roje taip populiarių bandymų „užsirekomenduoti iš blogosios pusÄ—s“ atmainų? Bet dauguma blogieÄ?iais įvardijamų poetų atkakliai siekia šio vardo (tapti blogiuku darosi vis sunkiau). Tuo tarpu A. MarÄ?Ä—nas, nuolat akcentuodamas „šlamšto“ svarbÄ…, nustumia save į tam tikrÄ… nepastebimumo zonÄ…: kaip geras jis jau vargu ar begali bÅ«ti suvokiamas (to aiškiai ir nenori), o tarp blogų prastokai atrodo... DÄ—l tokio autoriaus požiÅ«rio į kÅ«rybÄ… („sukramtai, nuryji, / sukuri eilÄ—raštukÄ…“, p. 61), aplinkÄ… („Dabar ir gyvųjų pagerbtas / bÅ«siu. Tai jie sukurs / mane tokį, koks niekada / nebuvau.“, p. 50) ir skaitytojus („Neieškok Ä?ia poezijos. / NesitikÄ—k žmogiškumo“, p. 99) „Viename“ pretenduoja tapti anksÄ?iausiai makulatÅ«ros supirkimo punktuose atsidursianÄ?ia A. MarÄ?Ä—no knyga.

Didžiausia knygos bÄ—da yra tai, kad joje dažnai neįmanoma atskirti specialaus žaismo efektų, lyg dar siÅ«lanÄ?ių mÄ—gautis niekinÄ—s išeigos – kÅ«ryboje ir gyvenime – galimybe (eil. „Iš pabaigos perspektyvų“, p. 97; „BuvÄ™s draugas paskambino šito eilÄ—raštuko gyvenimÄ…“, p. 18), nuo atvirų bandymų įbrukti skaitytojui bet kÄ…: jaunystÄ—s prisiminimų nuotrupas (eil. „Priminimas“, p. 40; „ŠukÄ—“, p. 74), pamastymus apie dabarties realijas (eil. „Ukraina“, p. 30; „Minskas“, p. 31). Ir vÄ—l – ko Ä?ia, rodos, kabinÄ—tis: panašių dalykų apstu ne tik A. MarÄ?Ä—no poezijoje, jie dar, beje, ir madingi... Bjauriausia, deja, bÅ«tent tai, kad A. MarÄ?Ä—nas aiškiau už kitus suvokia kÄ… daro. Bet ir atskleisdamas kortas jis pasipÅ«tÄ—liškai merkia akį, vietomis tarp kitų tekstų patalpindamas lyg pasiteisinimui skirtos vylingos saviplakos:

Bjaurų sukūriau pasaulį.

ÄŒia net lakštingala suokia,

man pavydÄ—dama.

 

Viešpatie, silpnas esu.

Didelis blogis many.

PasigailÄ—k!

Nusuk jai sprandelį.

(„Meldžiuosi“, p. 122)

Ar to užtenka? Ar keli stipresni autoironiški eilÄ—raštukai („PamÄ—ginkim dar kartÄ…“, p. 69; „Improvizacija: žinau, kad nenoriu žinoti“, p. 102; „Vis apie save“, p. 107–109; „PersÄ—dant“, p. 118–119) atperka likusioje knygos dalyje vyraujantį rašymÄ… apie bet kÄ…, pramaišiui (per) dažnai pakalbant apie DievÄ…? Bent jau aš taip tikrai nemanau. Ta, kažkur šalia A. MarÄ?Ä—no vis besisukiojanti (o kartais gal tik aplink jį besisukanti), visagalÄ— jÄ—ga eilinį kartÄ… patvirtina liaudies išmintį: neminÄ—k... A. MarÄ?Ä—nas rašo Dievo vardÄ… iš didžiosios raidÄ—s, bet nesuteikia galimybÄ—s pajusti jo tikrÄ…jÄ… didybÄ™. Nuolatinis kalbÄ—jimas apie dieviškus dalykus, regis, bus nuvedÄ™s poetÄ… davatkiškos misijos link, o neginÄ?ijamos tiesos skleidimas jam ima akivaizdžiai trukdyti. Ä®sijautÄ™s į misionieriaus vaidmenį, A. MarÄ?Ä—nas kartais nebepastebi, kad kitatikių (nežinanÄ?ių apie jo dieviškumÄ…) nedaug belikÄ™, kad tarpininko tarp aukštesniųjų jÄ—gų ir skaitytojų nelabai bereikia... Bet atsisakyti stiliaus, kurį esi geriausiai įvaldÄ™s – žinios apie save platinimo – nelengva. Noro lyg ir bÅ«ta („Maniau – nebekursiu eilių, / kol nerasiu / naujo kalbÄ—jimo bÅ«do“, p. 28), bet dažniau knygoje matome ribotas jo įgyvendinimo galimybes liudijanÄ?ius pavyzdžius („Dievas? Poetas? / Abu // viename?“, p. 55; „Nenoriu nusileisti / niekur ir niekam“, p. 57). Panašu, kad „Viename“ – knyga, kurioje matome A. MarÄ?Ä—nÄ… iš misionieriaus palengva virstant ant aukštos pakylos stovinÄ?iu (ir mažai kÄ… bedominanÄ?iu) ceremonmeisteriu. RengianÄ?iu ištisinÄ™ ceremonijÄ… sau: misijos nebÄ—ra, o ceremonijos vyksta.

PanašÅ«s pojÅ«Ä?iai neabejotinai aplanko ir knygos autorių. Gal iš Ä?ia tas kai kur prasiskverbiantis pasimetimas, suvokiant pabaigos svarbÄ…:

Neišdrįsau, kaip tikÄ—jau,

derėtų poetui,

numirti laiku.

Kai viskas, atrodÄ—, jau baigta.

 

Net baisiausioje nevilty

juodžiausiomis dienomis

dar labiau išsigandÄ™s

dar baisesnei rytdienai

atidÄ—davau. (p. 105)

Svarba suvokta, išpažinta. Asmeninių ambicijų nuolaida tikrajai aukštesniųjų jÄ—gų valiai sąžininga ir gili. Šis eilÄ—raštis – įrodymas, kad A. MarÄ?Ä—no kÅ«rybinÄ— potencija tikrai neišseko. Jis dažnai kartojo esÄ…s viso labo transliuotojas. Bet kai transliacijas kažkas (galimai esantis visai arti siųstuvo) permuša, „glušina“, kai ryšio zona akivaizdžiai susitraukia, pirmiausia reikia keisti bangų diapazonÄ…. Gal tam užtektų tik trumpo atokvÄ—pio, pritylimo, neleidžiant kasmet po knygÄ…? Gal tada bÅ«tų lengviau rasti tÄ… „naujÄ… kalbÄ—jimo bÅ«dÄ…“ ir, kiek pakeitus kryptį, grįžti į tikrÄ…jÄ… žodžių tÄ—vynÄ™:

Ne ten, Šventasis Bernardai,

ne ten.

 

Ir net ne ten, Uršule, šventoji

globėja mergelių ir vienaragių.

 

Kalbos miškuose, etimologijų girioje,

kur susitinka lokys ir meška,

 

o laukymÄ—se ganos

neprotingi saulÄ—s zuikuÄ?iai, – tik Ä?ia

 

mano tÄ—vynÄ—.

(„Barbaras“, p. 117)

PadÄ—ti ten sugrįžti ar bent laikinai stabtelÄ—ti prieš keiÄ?iant kryptį A. MarÄ?Ä—nui galÄ—tų ir leidÄ—jai. Poeto pomÄ—gis rašyti sau paÄ?iam (nebesistengiant ko nors sudominti) pernelyg nestebina: susireikšminimo spazmai tÄ—ra tipiški eilÄ—raštukizmo – ligos, bÅ«dingos tiek eiliniams grafomanams, tiek pretenduojantiems tapti klasikais – simptomai. Tad klausimas, kodÄ—l leidykla nepastebÄ—jo (ar nedrįso pastebÄ—ti) to, kad dalies rinkinyje pateikiamų tekstų tiesiog nevertÄ—tų spausdinti, lieka atviras. Lengviausia bÅ«tų stambiÄ… porcijÄ… kaltÄ—s dÄ—l tokio rinkinio išleidimo suversti jį redagavusiam A. Ališauskui. Taip, jis nesugebÄ—jo pasipriešinti autoriaus peršamai „atsainaus sudarymo“ koncepcijai, pagal kuriÄ… knygos skaitytojams siÅ«loma domÄ—tis ne tik poezija, bet ir tuo, kur A. MarÄ?Ä—nas kadaise smurgsojo su V. DaškeviÄ?iumi (eil. „ŠukÄ—“, p. 74) ir koks kultÅ«ros atašÄ— kadaise jam kažkÄ… rodÄ— (eil. „Partneriai Prokrusto lovoje“, p. 130). Nulindimas į pernelyg smulkius, sunkiai išnarpliojamus kontekstus, detales, kurių „neformalumas“ aiškus tik autoriui, dažnai verÄ?ia skaityti „Viename“ kaip itin detalų ir smulkų tam tikro autoriaus gyvenimo etapo protokolÄ…. Bet ar esminiams dalykams pateikti nepakaktų protokolo išrašo?

Visgi, faktorių, lÄ—musių bÅ«tent tokios (nelabai atitinkanÄ?ios visiems žinomÄ… poeto lygį, bet labai gerai nužyminÄ?ios jo dabartinÄ™ padÄ—tį) A. MarÄ?Ä—no knygos pasirodymÄ…,- tikrai ne vienas. ÄŒia vÄ—l turime eilinÄ™ progÄ… pakalbÄ—ti apie objektyvumÄ…. Ar leidÄ—jai, redaktoriai, sudarytojai ir kiti leidybos proceso dalyviai gali bÅ«ti objektyvÅ«s? Gal redaktoriui nelabai ir bÅ«tina mÄ…styti apie tai, kad dalis knygos tekstų mažai kÄ… jaudina? Juk, išleidusi „Viename“ 1000 egzempliorių tiražu, LRS leidykla, matyt, tikÄ—josi komerciškai nenuostolingos knygos (tokia ji ir bus). Kita vertus, galÄ—jo suveikti ne tik vadyba (sulyginanti svarbesnių kÅ«rÄ—jų statusÄ… su šou žvaigždÄ—mis, kurioms neprošal pranešti apie kiekvienÄ… savo pirstelÄ—jimÄ…), bet ir vaidyba: negi dabar koreguosi paties A. MarÄ?Ä—no norus, dar, žiÅ«rÄ—k, gerbÄ—jai ir „džihadÄ…“ paskelbs. Nors tolerantiškas požiÅ«ris į panašių knygų leidimÄ… turbÅ«t tÄ—ra vienas iš išankstinių nuostatų svarbos indikatorių: ak, kaip sunku pakeisti kadaise susiformavusiÄ… ir taip ilgai neišnykstanÄ?iÄ… „bendrÄ…“ nuomonÄ™... Kad tai padaryti tikrai nelengva ir kad pati nuomonÄ— labai „išbendrÄ—jusi“ liudija ir A. MarÄ?Ä—no  knygos patekimas į metų poezijos knygų penketukÄ… (gal „poetų šeimÄ…“ geriau bÅ«tų reprezentavÄ™s „sÅ«nus“2 – pagal išleidimo laikÄ… R. StankeviÄ?iaus „Kertinis skiemuo“ nominacijai, rodos, tiko).

Visgi pirmieji nuomonÄ—s pokyÄ?ių signalai juntami. Dalis kritikų, regis, jau išlipo iš savicenzÅ«ros klampynÄ—s: toli gražu ne visi oficialÅ«s atsiliepimai apie „Viename“ vadintini švelniais. TurbÅ«t recenzentai pajuto, kad, tÄ™siant glaistymo darbus, pernelyg storas glaisto sluoksnis gali atšokti, atidengdamas anksÄ?iau nepastebÄ—tus trÅ«kumus. Simboliškai atrodo net knygos pristatymo vakare pasisakiusiai V. Daujotytei prasprÅ«dÄ™ žodžiai, savotiškai primenantys išankstinius mÄ—ginimus pateisinti autorių: „neįmanoma sudaryti knygos vien iš gerų eilÄ—rašÄ?ių“3.

Esminis klausimas vienas: ar šiuos nuomonÄ—s pokyÄ?ius pajus A. MarÄ?Ä—nas? Tikrai to tikiuosi (kas dar kartÄ… – tik jau iš priešingos pusÄ—s – liudija mano neobjektyvumÄ…), nors nuoširdžiai nežinau ar taip bus: ištrÅ«kti iš visažinio šypsenos kiauto sunku. Bet to poetui tikrai reikia palinkÄ—ti. Spindintis pasitenkinimas užgožė du dalykus, kurie jo kÅ«ryboje visada labiausiai žavÄ—jo: skambesį ir skausmÄ…. PirmÄ…jį iš jų smarkiai pažeidÄ— sausas rinkinio tekstų verlibras. AntrÄ…jį A. MarÄ?Ä—nas pats nukišo kažkur gilyn – gal tikÄ—damasis, kad tai padÄ—s jam tapti objektyviu teisybÄ—s platintoju... NepadÄ—jo. Ir negali padÄ—ti – juk pats kuo puikiausiai žino: „eilÄ—raštį parašo tik vaikas“4. Vaikas negali bÅ«ti objektyvus, juo negali apsimesti. Dera tiesiog pripažinti, kad senstam. Nebijant ir nevaidinant paaugliško atsainumo. Gal tada ir leidykloms lengviau bus parengti ne tik poetui ir Dievui, bet ir skaitytojams subalansuotas knygas.

 

1 Rimvydas StankeviÄ?ius, Devyni Aido MarÄ?Ä—no gyvenimai. Respublika. 2012-05-11. http://www.respublika.lt/lt/naujienos/kultura/kulturos_naujienos/
devyni_aido_marceno_gyvenimai

2 Virginija Cibarauskė, Poezijos naujienos: tėvas, sūnus ir anūkas (knygų apžvalga).
LRT. 2015-10-05. http://www.lrt.lt/naujienos/kalba_vilnius/32/115179

3 GintarÄ— ÄŒiuladaitÄ—, Aido MarÄ?Ä—no „augališkoji“ poezija. Lietuvos žinios. 2015-12-22. http://lzinios.lt/lzinios/Kultura-ir-pramogos/aido-marceno-augaliskoji-poezija/214828

4 RamÅ«nas GerbutaviÄ?ius, LRS premijos laureatas A.MarÄ?Ä—nas: „Poezija degina lyg spiritas“. Lietuvos rytas. 2014-01-06
http://kultura.lrytas.lt/meno-pulsas/lrs-premijos-laureatas-a-marcenas-poezija-degina-lyg-spiritas.htm

 

Recenzijų konkursas.

 

 

Organizatoriai

Partneris

Informacinis partneris

Siekdami užtikrinti efektyvų interneto svetainės veikimą, jos veikloje naudojame slapukus (angl. cookies). Tęsdami naršymą interneto svetainėje, sutinkate, kad Jūsų kompiuteryje būtų įrašomi slapukai. Slapukų politika